Bensinbolag har svårt att ställa om

I mitten på mars uppförde OKQ8-macken vid Rambergsvallen i Göteborg en semi-snabbladdare från Siemens på 22kW. Givetvis svängde jag förbi för att höra om jag kunde ladda min Leaf där och om det går att betala med tankkort när stationen är obemannad. Jag fick till svar att laddaren endast var avsedd för deras hyrbil, en Opel Ampera, men efter lite konsultation med stationschefen över telefon så skulle det dock gå bra att ladda.  Eftersom OKQ8 får inte sälja el så kunde det lösas med att jag betalade 20 kr kontant för parkeringen (betalning med OKQ8-tankkort då stationen är obemannad är inte möjligt).  Eftersom jag egentligen inte var i behov att ladda, och det dessutom skulle ta väldigt lång tid då bilens ombordladdare begränsar laddeffekten till 3,3kW, så avstod jag erbjudandet.OKQ8 Rambergsvallen - Siemens 22kW laddare

I januari 2012 gick OKQ8 och Siemens gemensamt ut med att de skulle elektrifiera det Svenska europavägnätet med snabbladdstationer och först ut var ”Europas första hållbara station” i Häggvik. Enligt pressmeddelandet skulle macken i Häggvik få 8 parkeringsplatser där det skulle gå att snabbladda på 20 minuter!

Dock visade det sig att stationen i Häggvik fick 4 laddstolpar för Typ-2/Mode-3 laddning med 11kW – vilket i bästa fall klarar att ladda en elbil på 1,5 timme…

OKQ8-stationen i Glumslöv straxt söder om Helsingborg blev istället Sveriges första mack att erbjuda snabbladdning med en CHAdeMO-laddare från Siemens. Stationen invigdes i maj och jag har laddat där vid två tillfällen då jag åkte ner till Köpenhamn för deltagande i oecr 1-2 juni samt då jag åkte hem igen efter prisutdelningen i Malmö.okq8 laddning i glumslovOKQ8 har inte tagit fram någon betallösning för snabbladdning så det är än så länge gratis att snabbladda där. Tyvärr nås OKQ8-stationen i Glumslöv bara av södergående trafik på E6. Vid resa norrut är det tänkt att elbilisterna ska köra förbi stationen och sedan vända vid avfart 27 i Rydebäck, efter laddning ska man sedan snällt åka vidare söderut för att vid avfart 26 åter vända norrut på E6. En liten nätt omväg på 1,2 mil vilket kan få konsekvenser om elbilsresan ligger på räckviddsmarginalen och kräver att man hushåller med energin. De som läst mitt tidigare inlägg om min hemresa från Malmö vet att det finns en alternativ genväg norrut: blixtgordon.nu/2013/06/23/malmo-timmervik-32-mil-pa-95-timme/

Det har snart gått 18 månader sedan OKQ8 och Siemens presenterade sitt samarbete vilket hittills endast resulterat i en snabbladdare samt ytterligare två semi-snabbladdare. Trots att både Glumslöv och Rambergsvallen haft sina laddare igång i flera månader går de inte heller att hitta när man söker på el som drivmedel på OKQ8:s egen hemsida, se nedan bild från kartsök:OKQ8 sök station - Snabbladdning Elbil

Affärsmodeller och strategier är inte utkomunicerade inom OKQ8 som i vissa fall leder till felaktig prissättning vilket elbilsrekordet som Gröna Bilister nu har genomfört har erfarit: na.se/nyheter – Örebro ett svart hål för elbilar

OKQ8 är först ut av bensinbolagen att erbjuda snabbladdning för elbilar vilket är väldigt bra och visar på miljöengagemang. Tyvärr har bristande förståelse för elbilisters behov och elbilars prestanda gjort att det inte blivit riktigt så bra som det var tänkt. Utbyggnaden går av någon anledning väldigt långsamt och äventyras dessutom av obekräftade uppgifter att Siemens nu kommer upphöra med tillverkning av snabbladdare, för att istället fokusera på utveckling av wall box för hemmabruk samt publik semi-snabbladdning, som laddarna i Häggvik och vid Rambergsvallen.

Statoil

Foto: Jan Tore Gjøby, Enmira.no

Övriga svenska bensinbolag har ännu inte några officiella planer på snabbladdning för elbilister men Statoil har satt upp ett par snabbladdare i Norge. Förutsättningarna och behovet av snabbladdning är självklart större i Norge där det nu finns mer än 12.000 rena elbilar, alltså i storleksordning tio gånger fler än det svenska elbilsbeståndet!

About these ads

4 thoughts on “Bensinbolag har svårt att ställa om

  1. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    Efter att elbilsrekordet uppmärksammat ockerpriset för laddning vid OKQ8 i Örebro så ingriper nu OKQ8 centralt och meddelar att macken i Örebro inte längre får erbjuda 10A normal-laddning för elbilar.
    OKQ8 informerar även om att de endast har tre stationer för publik laddning – Häggvik, Danderyd och Glumslöv, den sistnämnda är ensam om att erbjuda snabbladdning. Laddaren i Danderyd var ny information och den vid Rambergsvallen i Göteborg är alltså inte publik…

    Känns ju bra att OKQ8 klargjort vad som gäller och ger tydlig information om vilka stationer som erbjuder laddning!?

    http://www.elbilsrekordet.se/content/resultat-örebros-ocker-laddare-stängd

  2. Att försöka kombinera laddstationer och bensinmackar är inte helt lyckat. Mackägaren är van vid petroleumkunden som blockerar pumpen i fem minuter och spenderar tusen spänn. Elbilskunden blockerar laddstationen i minst en halvtimme och spenderar kanske en hundring. Helt enkelt ett uselt business case för mackägaren och oljebolagen. Enda anledningen för mackar att erbjuda laddning är ur miljö PR syfte, eller för att man ”tvingas” följa med utvecklingen. Därmed blir det också bara halvhjärtade, spretiga småinvesteringar.

    Mackar säljer drivmedel. Petroleum drivmedel har ett högt värde, och därför lönar det sig att sälja det. Men el som drivmedel har alldeles för lågt värde för att motivera nödvändiga investeringar om man (som en mack) har som affärsmodell att sälja just drivmedel.

    Laddinfrastruktur måste kombineras med andra affärsintressen för att bli lönsamt. Och det är det som sker på andra ställen i världen där elbilar är vanligare. Laddställen poppar upp vid snabbmatställen, köpcentrum och stadskärnor. Laddstationen blir då ett konkurrensmedel för att locka till sig nya kunder. Själva drivmedlet, elen, i sig är ofta gratis.

    Även den snabbaste snabbladdning tar minst en halvtimme. Att sitta och glo på en mack i en halvtimme verkar ingen höjdare. Då laddar jag hellre på ställen där jag kan passa på att göra något meningsfullt medans jag väntar. Om man tittar på kartan på laddaelbilen.se där man kan önska var man vill ha laddställen ser man också att vi elbilsägare vill ha laddstationerna vid just köpcentrum, snabbmatställen och stadskärnor. Inte vid en dötrist mack precis vid motorvägen…

    / Tomas

    • Att snabbladda en elbil 20-80% tar ca 20 minuter och på de flesta befintliga bensinmackar finns både snabbmat och närbutik så konceptet fyller troligen ett behov. Flera större mack-kedjor säger att förtjänsten på bensin/diesel är väldigt dålig pga prispress så det är merförsäljning av kaffe och kanelbullar som gör det möjligt att överleva.
      Att ta betalt 40-50 kr för snabbladdning där elen kostar 15-20 kr samt att elbilisten spenderar mer än dubbelt så lång tid vid macken än en fossilbilist bör ge en bra förtjänst – dock är kundunderlaget väldigt tunt i dagsläget…

      Håller med om att laddning för elbilar med fördel kan erbjudas vid köpcentrum för att locka elbilskunder och visa miljöengagemang men i dessa fall tror jag mer på semi-snabbladdare på 20kW då kunden ”låses fast” 60-90 minuter. Dessa laddare är billigare i inköp och installation samt ger en större intäkt iom större merförsäljning pga längre laddtid. För att elbilister ska välja detta laddalternativ krävs att laddningen är gratis.

      Är övertyga att det finns behov av både snabbladdning på 20 minuter vid tankställen utefter de större europavägarna samt gratis semi-snabbladdning vid köpcentra.

      Givetvis är snabbladdning på traditionella automatstationer ingen bra lösning då dessa är väldigt ödsliga och saknar bekvämligheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s