Framtid på Väg – SHC konferens 7 maj 2012

Framtid på vägKort rapport från seminarium kring framtida transporter arrangerat av SHC – Swedish Hybrid Vehicle Centre, där flera talare från svensk akademi och fordonsindustri men även internationella fordonstillverkare och universitet var representerade.                       I mitt tycke var de intressantaste vinklingarna kring hur vi lever idag och hur framtidens persontransporter kommer utvecklas med nya rörelsemönster och transportlösningar.

Nedan en kort summering av de intressantaste talarna:                                                    – Olof Persson berättade om Volvo Bussars internationella succé med hybrid- och elbussar. Synd bara att Göteborgs Stad har snöat in på gasbussar när det finns så bra förutsättningar för helelektriska trådbussar!                                                                       – Stefan Jacoby pratade om Volvo Cars strategier för PHEV & BEV samt att det största hindret för att elfordon ska slå hos den breda massan är batterikostnaden vilket han förutspår kommer halveras på 10år. Personligen tror jag på den inslagna vägen med premium PHEV & BEV men att VCC även behöver satsa på mindre elfordon för 1-3 personer för lansering runt 2025, se även SUB-cars nedan.                                          – Jonas Hofstedt talade om att Scanias hybrida långtradare tack vare en högre medelhastighet har en likvärdig bränslebesparing i liter/mil som de hybridbussar som opererar i lägre hastighet i stadstrafik.                                                                               – Björn Sandén från Chalmers belyser problemet med att teknikutveckling styrs politiskt då politiker saknar teknikkunnande. Bekräftas med all tydlighet av Göteborgs ensidiga satsning på gasbussar istället för plugin-hybrider och hel-elektriska bussar. Upphandlingen av nya spårvagnar har inte heller varit så lyckad…                                  – Gunnar Larsson pratade om New Vehicle Concepts med små lätta elfordon – så kallade SUB-cars som kommer bli vanliga i framtida megacitys. ”På lång sikt behöver fordonsindustrin återuppfinna sig själv!”                                                                             – Anders Grauers från SHC pratade om drivkrafter och styrmedel och att det just nu endast är drivmedelspris och skatter som påverkar folks val av fordon men att värderingar och livsstil kommer väga tungt i framtiden.                                                 – Prof. Geetam Tiwari från IIT i Dehli redovisade att bilpendlande påverkar BMI(Body Mass Index) negativt. Hon efterfrågar hälsosamma transportlösningar med utbyggd kollektivtrafik vilket skulle leda till sundare resvanor.                                                       – Dr Anna Treyssot från Renault pratade om batteriernas egenskaper och dess påverkan på utveckling av elbilar. Uppfattningen är att framförallt verkningsgrad, livslängd, kostnad och säkerhet behöver förbättras de närmaste åren.                             – Keith Hardy, Center for Transport Research – USA, talade om Vehicle2Grid-interface och nödvändigheten att harmonisera kommunikationen mellan fordon och nät i laddinfrastrukturen.                                                                                                            – Prof. Bo Egardt från Chalmers talade om plugin-hybriders påverkan i ett systemperspektiv där drivmedel, vägnät, trafikinformation och laddmöjligheter måste simuleras och optimeras för bästa resultat.                                                                        – Prof. Mats Alaküla från LTH berättade om möjligheterna att ladda elfordon under drift genom uppbyggnad av elektrifierade vägar – sk gröna korridorer där elfordon mha slide-in teknik kan ansluta sig till elnätet.                                                                            – Prof. Göran Lindberg från KTH pratade om att batteriers vikt och kostnad begränsar introduktionen av elfordon och att batterierna måste anpassas för specifik systemlösning – Hybrid, PlugIn-Hybrid eller EV.

Slutligen vill jag även nämna att Per Bergström Jonsson från Trafikkontoret bad om hjälp att utveckla Göteborg! Upprepar därför mitt råd att satsa på ett kompletterande transportsystem med elektriska trådbussar att köras i Göteborgs befintlig infrastruktur för spårvagnstrafik. En flexibel trafiklösning som vid störningar kan köra alternativa vägar samt även möjlighet att anpassa linjesträckningen till skiftande behov över dygn och säsong.

Presentationerna kan laddas ner här: http://hybridfordonscentrum.se/shc-konferens/framtid-pa-vag-7-maj-2012-uppfoljning/

Stephan Lövgren har skrivit en artikel för GP som återfinns här: http://www.gp.se/ekonomi/1.936400-hybriderna-har-for-att-rulla

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s