Kartläggning av mina EV-resor

Idag fick jag via TSS (Test Site Sweden) en logger och GPS installerad i min LEAF för att kartlägga bilrörelsedata. Det har tidigare gjorts kartläggning av 500 slumpvis utvalda förare av vanliga bilar. Idag startade en ny provperiod och då är det lite kul att vara med som riktig elbilsanvändare!

Huvudsyftet med projektet är att kartlägga bilrörelsedata och användarmönster för att utveckla infrastruktur och elnät för att möjliggöra laddning av elfordon.

Känner mig inte speciellt begränsad när jag kör LEAFen då den har mer räckvidd än jag behöver för mitt dagpendlande. Hade jag loggats som förare av konventionell bil i första kartläggningen och man kunnat jämföra med mitt nuvarande körmönster hade skillnaden inte varit speciellt stor – förutom att jag nu inte längre svänger in vid JET-tappen vid Tingstadstunneln… Inget jag saknar! 🙂

Kommentera

