10A i klenaste laget

Efter middagen åkte dammsugaren fram och det funkade bra till en början men när maskinen blev lite varm så sköt snabbsäkringen i hall, bad och vardagsrum!

Har nämligen inte investerat i någon stationär laddare på hemmaplan ännu utan har dragit ner en 15m sladdvinda från ett uttag vid entrén ner till parkeringen och använder den medföljande laddkabeln på 10A (att användas i nödfall enligt instruktionsboken).

Fick direkt en besk kommentar från min fru – ”Ska det vara så här att ha elbil?” Kan tillägga att hon till en början inte var helt tillfreds med mitt bilval men när hon efter tre veckor provkörde bilen blev den godkänd – ”Den är ju riktgt kul att köra och känns som en vanlig bil!”

Att säkringen nu gick för andra gången var inte bra för hemmaopinionen. Förragången proppen gick så var det laddning i kombination med fruns hårblås men det avhjälptes lätt genom att flytta fön och fru till köket istället.

Givetvis ska det investeras i bättre laddlösning men jag har inte hunnit utvärdera utbudet tillräckligt ännu. Får helt enkelt vara lite mer strategisk innan jag lägger på lasterna till detta är löst.

Annonser

7 thoughts on “10A i klenaste laget

  1. Hej!

    Har du ingen fas som är mindre belastad? Vad har du för huvudsäkring?
    Jag kör också LEAF och har mött liknande problem. Lösningen blev att ladda på den fas där torkskåpet sitter (används sällan). Där fanns det marginal.
    Ytterligare ett tips är att ställa laddtimern i bilen att ladda på natten när din fru inte torkar håret 🙂

    Kontakta mig gärna på epost.

    Hälsningar
    Sven Forsberg
    Styrelseledamot, Föreningen Elbil Sverige

    • Tack för tipset! Tyvärr kan jag inte byta fas då det skulle kräva ytterligare 20m skarvsladd. Resor med elbil kräver lite mer planering vilket även krävs vid laddning innan ordentlig laddlösning införskaffats. Laddar nu mera LEAF:en nattetid då hushållsarbete och personhygien är avklarad. /Gordon

    • Jodå, har kommit en bit på väg och planen är att ha både 16A-laddare, 3-fas samt 1-fas-uttag vid parkeringen senast innan vintern. Se bild på ladd-vägg i senare blogginlägg från 19 juni ovan.
      Tar tacksamt emot tips på vädertålig 16A-laddare för utomhusmontage.

  2. EVTEC rekomenderar sin 400V portabla 3-fas snabbladdare med CHAdeMO kontakt vilket ska korta laddtiden till 1/6-del jämfört med traditionell 230V 1-fasladdning. Har dock ej fått något pris ännu men den är nog inte billig…

  3. Verkar vara en bra laddare som klarar utomhusmontage.
    På hemsidan uppges den korta laddtiden för i-MiEV med 2 timmar(16A 1-fas) så jag antar att den är kompatibel även med LEAF.
    Väntar nu på svar från EVTEC på gränssnitt, 3-fasprestanda och pris,
    Tack för tipset

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s