EV-besparing på 20000kr/år

Har fått en hel del frågor på om jag gjorde någon jämförande kalkyl inför bytet till elbil och jag försöker nedan redovisa min egen kostnadsberäkning:

Grunddata – pendling:                                                                                          Timmervik(Stenungsund) – Eriksbergstorget(Göteborg) en sträcka på 85 km ToR      220 dagars jobbpendling ger 1870 mil/år.

Driftkostnad Nissan LEAF:                                                                             Energiåtgång för LEAF är 1,7kWh/mil under ideala förhållanden dvs i stadstrafik och där bilens rörelseenergi kan regenereras. Då jag kör ca 5 mil av den dagliga pendlingen i motorvägsfart där luftmotståndet är förödande för förbrukningen räknar jag med en genomsnittlig energiåtgång på 2,5kWh/mil.                                                        Milkostnad(Elpris 1,0kr/kWh + nätavgift 0,2kr/kWh) x 2,5kWh/mil = 3kr/mil Energikostnad för jobbpendling 1870mil x 3kr/mil = 5610kr/år

Finansiering Nissan LEAF                                                                               Leasingnetto på 3170kr/mån x 12 mån = 38040kr/år(inkl. service & försäkring)Handpenning 51141kr – Supermiljöbilspremie 40000kr = 11141kr/3 = 3714 kr/år.    Total leasingkostnad blir 38040kr + 3714kr = 41754kr/år

Totalkostnad för energi + leasing av LEAF = 47364kr/år

Befintlig pendlarbil var en Renault Megane E85 av 2009 års modell och då båda bilarna är likvärdiga avs storlek samt skattebefriade gjordes en jämförelse dem emellan.

Driftkostnad Renault Megane:                                                                  Drivmedelskostnad med etanol är 0,9l/mil x 10kr/liter = 9kr/mil                      Drivmedelskostnad för jobbpendling 1870 x 9,kr/mil = 16830kr/år                                 Till detta kommer årlig/1500mil service á 3500kr/år samt trafikförsäkring á 2700kr/år Drivmedel 16830 + Service 3500 + Försäkring 2700 ger driftkostnad 23030kr/år

Finansiering Renault Megane                                                                                         En ny 5 dörrars Megane Coupé E85 med likvärdig utrustningsnivå(går dock ej att få med backkamera) kostar 195100kr                                                                                 36 månaders leasing från Renault ger netto 2543kr/mån x 12 mån = 30516kr/år Handpenning 39500kr – uppdelat på 3 år ger 13167kr/år                                          Total leasingkostnad blir 30516kr + 13167kr = 43683kr/år

Totalkostnad för drift och finansiering Megane ger 66713kr/år

Alltså en besparing på 19349kr/år att äga och köra elbil jämfört med etanolbil!

Då är inte övriga resor utöver pendling medräknade och det blir en hel del då LEAFen numer används som 1:a bil. Elbilar köps ofta som 2:a bil men blir snabbt den bil som används mest visar en dansk studie: http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2012/04/04/electric-car-becomes-first-car-study-shows/

Vill dock nämna att restvärdet på LEAFen är mycket osäker pga framtida värdering av lithiumbatterierna.

Renault Megane 2009 E85 3900mil

Till Salu – Kan bli din för 85000kr? – Såld!

Å andra sidan så är ju Renault kända för att rasa ordentligt i värde…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s