Nattlig räckviddsångest

I torsdags var jag ute en sväng med några gamla studiekamrater efter jobbet och då jag inte orkade med logistikkrångel med buss och cykel beslutade jag att hålla låg profil och köra elbil. När vi bröt upp vid 22-tiden erbjöd jag en god vän(Mattias) skjuts hem då vi relativt sett bor grannar – det skiljer ca 5km fågelvägen men det är betydligt längre med bil då han är bosatt på Tjörn! Hade laddat fullt på jobbet under dagen så jag kände mig säker på att klara resan på ca 9 mil utan större problem – inklusive min egen hemresa från Tjörn till fastlandet. Dock dalade räckvidden betänkligt på E6 trots att jag höll laglig hastighet och den visade endast 50km när jag svängde av vid Stenungsunds södra avfart. Då hade vi ytterligare ca 2 mil kvar till Höviksnäs på Tjörn och därefter skulle jag hem ca 3 mil till Timmervik vilket inte kändes helt bra. Det hela avlöpte dock utan större problem då jag vid hemkomsten hade 33km marginal…

Med nuvararande låga elpris kostade hemkörningen knappt 18kr!

Kommentera

