Komplex elbilsmarknad

Lithiumbatterier, batteriövervakningssystem och ombordladdare är kostsam teknik vilket gör att elbilar blir avsevärt dyrare än konventionella fossiler. Ladd-hybrider har något billigare energilager men drabbas istället av kostnad för dubbla drivlinor. För att stimulera försäljning av ladd-el-fordon har supermiljöbilspremier införts i flera länder med varierande resultat. svd.se – Elbilsmarknaden helt beroende av subventioner

Det är dock fler faktorer än inköpspris som behöver justeras för att det ska bli fart på elbilsförsäljningen, ny teknik kräver stimulans för att folk ska börja fundera på att ändra invanda beteenden och supermiljöbilspremien påverkar endast en parameter.

Komfort och säkerhet är en självklarhet i morderna bilar och det är inget som man vill kompromissa med så det krävs att även elbilar får 5 stjärnor i EuroNCAP och har motorvägsprestanda. Att den dagliga räckvidden är begränsad är enda godtagbara kompromissen jämfört med fossiler.

Norge som är världsledande map andel elfordon lockar förutom med subventioner vid inköp även med gratis parkering och laddning för elbilar. Elbilar slipper även vägtullar och behöver inte trängas med fossiler då de får köra i bussfilerna.

Elbilar kräver laddning över natten och maximala räckvidden är än så länge begränsad till ca 15 mil. Att man slipper köra en omväg till macken för att blaska med hälsovådlig bensin/diesel är inget argument eftersom det ingår i bilägandet och inte är ifrågasatt.  Så gott som alla privatägda bilar står parkerade 90-95% av tiden och det finns alltså gott om tid att ladda om bilen drivs av el. Sverige har ett väl utbyggt elnät med minst 220V/10A i samtliga eluttag i hemmen och på arbetsplatser vilket gör att elbilar kan laddas på 6-8 timmar. (Som jämförelse har Japan har en elbilspremie på 9500euro men försäljningen går trots allt trögt och det beror på att elnätet är underdimensionerat för elfordon då vanliga eluttag endast har 6 ampere vilket innebär att en urladdad elbil kräver 12-16 timmar för att ladda vilket oftast inte finns tid till.)

Laddinfrastruktur för elfordon måste byggas ut med snabbladdningsstationer för att tillfälligt öka räckvidden för enstaka längre resor. Räckviddsångets är något det pratas mycket om och det är säkert tillräckligt avskräckande för att välja bort elbilsalternativet för många nybilsköpare. (Som ägare av elbil har jag drabbats av detta endast vid ett tillfälle under 4 månader men det visade sig då att jag hade god marginal när jag väl kom fram till mitt mål.)

Lågt elpris kombinerat med hög verkningsgrad gör att energikostnaden för drivmedel hamnar under 2kr/mil för en elbil. Detta är inget det talas så mycket om och är nog inte känt utanför elbilskretsar men när fossildrivmedel snart kostar över 15 kr/litern och inom 3-4 år troligen når 20kr/litern blir det nog fler som blir intresserade av eldrift.

Det krävs alltså överkommligt inköpspris i kombination med komfort, prestanda och säkerhet för att ladd-el-bilar ska attrahera en större massa och för tillfället är det endast Nissan LEAF och Toyota Prius Plug-In som uppfyller de kraven enligt mitt tycke.

Utbyggnad av laddinfrastruktur med snabbladdstationer för att möjliggöra enstaka längre resor skulle få fler att våga ta steget över till ren eldrift. Ytterligare förmåner som  fri parkering med gratis laddning samt tillåtelse att köra i bussfil för att slippa trängsel och givetvis undantag från trängselskatt skulle underlätta elbilsägandet.                 Bättre information om hur enkelt och billigt det är att äga en elbil behövs också för att få fart på försäljningstatistiken. Om det dessutom gavs bättre möjligheter att provköra skulle fler bli intresserade då de flesta moderna elbilar är otroligt roliga att köra!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s