Jobbpendling under 1kr/mil

Den regninga sommaren har fyllt på vattenmagasinen ordentligt och detta tillsammans med utbyggd vindkraft och fungerande kärnkraftverk har sänkt elpriset till rekordlåga nivåer. energikanalen.com – Elpriset visar vattenkraftens betydelse

Priset på fossila drivmedel går i motsatt riktning och bensin & diesel ligger nu över 15kr/liter. E85 kostar nu över 10kr/liter vilket den bara brukar göra vintertid då det är högre inblandning bensin. teknikensvarld.se – Billigare tanka i Danmark än i Sverige

Mitt vindel-avtal med Vattenfall resulterade i 56,74 öre/kWh inkl. skatt & moms för Juli. LEAFen drar 1,5-1,7 kWh/mil vilket innebär en energikostnad på 96,46öre/mil och min jobbpendling kostar alltså mindre än 8kr/dag!

Energiförbrukning till och från jobb

Min tidigare pendlarbil var en ”miljöbil” Renault Megane och den hade en etanolförbrukning på 0,9l/mil. Med dagens etanolpris skulle detta resulterat i en milkostnad på 9.67kr/mil och kostnad för jobbpendling på 82kr/dag!

220 arbetsdagar ger alltså en besparing på över 16.000kr/år att köra elektriskt!!

Annonser

4 thoughts on “Jobbpendling under 1kr/mil

  1. Låter fantastiskt…men du verkar ha glömt att räkna med värdeminskning per mil för en elbil.
    Vad blir den nya milkostnaden nu?

    • Det är inte lätt att sia om värdeminskning på LEAF då det är många nya faktorer som spelar in jämfört med en konventionell fossilbil.
      Det är främst följande faktorer jag tänker på:
      1. Livslängd på batteripacket. Nissan ger 5 års garanti men sköter man laddning och service bör de hålla bra mycket längre.
      2. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer garanterat vara mycket större än tillgången i framtiden då fler vågar sig på att köpa och bilarna dessutom är billigare.
      3. Elprisets utveckling i framtiden…
      Dock gjordes det i maj en värdering i USA där LEAF funnits ett par år vilket visade att en ett år gammal LEAF endast tappat 5% i värdeminskning(efter att incentives räknats bort), se nedan länk:
      http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120528/RETAIL07/120529926

      • Det är sjukt att en Nissan Leaf kostar 220 000 kronor i USA, och det INNAN subvention på 48000 kronor.
        Hade den kostat det i Sverige hade jag slängt mig på en Leaf för länge sedan.

        Är beräknad livslängd på batteriet verkligen ”bara” 5 år?

      • Garantin på batteri och resten av den elektriska drivlinan är utökad till 5 år men det är inte riktigt samma sak som beräknad livslängd?!
        Nissans övriga bilar har 3 års nybilsgaranti men den beräknade livslängden är längre än så, om inte skulle det vara svårt att hitta köpare…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s