Kangoo ZE inget för Göteborg

I torsdags var jag på Bilia, Hisingen Transportbilscenter, och provkörde Renaults första eldrivna modell – Kangoo ZE vilken finns i tre olika varianter – Kangoo ZE med 2 sittplatser, Kangoo Maxi ZE med både 2 sittplatser och 5 sittplatser. Bilen har en toppfart på 130km/h och räckvidden anges officiellt till 170km men säljaren angav 120km som mer realistiskt.Nåväl, jag tog en 5-sitsig Kangoo Maxi ZE på en längre provtur på E20 upp till Partille och tillbaka och jag upplevde att den, likt andra moderna elbilar, var pigg med bra respons och hade tyst och smidig gång i stadstrafik. Tyvärr ger karossen ett burkigt och bullrigt ljud då bilen ursprungligen är konstruerad som transporter och uppåt 80km/h och där över tappar Kangoo ZE orken och är inte alls lika pigg och dragvillig. Ökar man farten till motorvägsfart tar vindbruset totalt överhand och det beror framförallt pga de stora backspeglarna och den i övrigt dåligt ljudisolerade karossen. Instrumenteringen är enkel men lätt att förstå – gillade att färddatorn kunde visa senaste resas körsträcka samt energiåtgång.Som 5-sitsig borde Renault Kangoo Maxi ZE kunna locka köpare som är ute efter en rymlig familjefraktare då lastutrymmet är 1,3kvm vilket kan utökas till 3,4kvm med nedfällt baksäte! Grundpriset på 289.875kr inkl. moms är lägre än elektrifierade konkurrenter dock ingår då inte batterier som enligt Renault-modell hyrs för mellan 937kr/mån och 1575kr/mån beroende på körsträcka och hyrestid, se nedan:Kangoo ZE är snålt utrustad så vissa tillval vore klokt som t.ex. Airbag passagerare & krockgardin förare á 5.500kr, GPS á 4.900kr, Farthållare/begränsare á 2.700kr, Parkeringssensor bak á 3.000kr samt AC & CD-radio á 16.875kr. Lägger man ihop grundpris 289.875kr med dessa tillval 32.975kr och även lägger till 36mån batterihyra med årlig körsträcka på 2000mil á 1.137kr/mån blir slutpriset 363.800kr inkl. moms vilket liggér i samma nivå som Nissan LEAF. Dock finns ingen supermiljöbilspremie att inkassera eftersom 5-sits Kangoo Maxi ZE klassas som lätt lastbil…

Kangoo Maxi ZE har skjutdörrar vilket annars hade gjort den till en bra taxi-lösning men tyvärr saknas stöd för snabbladdning. Batteriet är på 22kWh och kan endast laddas fullt på 9timmar@10A och 6timmar@16A och det blir väl långa raster för droskförarna.Totalt har det hittills i år sålts nära 200st Renault Kangoo ZE i Sverige men bara 5 av dem har hittat köpare i Göteborg. Främsat orsaken till detta är att Gatukontoret som förvaltar Göteborg Stads samtliga fordon har krav att transportbilar har ESP, dvs antisladdsystem, vilket är förståeligt. Enligt Renaultsäljaren kommer ESP först till årsmodell 2014 och då kanske även möjlighet till snabbladdning…

Tillägg: Även Helsingborgs Dagblad har provkört bilen, se länk till artikeln nedan: hd.se/motor – Ladda för utsläppsfritt

Annons

3 tankar på “Kangoo ZE inget för Göteborg

  1. Jösses vilken hysteri om antisladd och antispinn och skit. Jag skulle gärna vilja ha en elbil utan allt sånt trams, och med bakhjulsdrift såklart. Allt annat skapar bara farliga okunniga förare och bristande känsla för väggreppet. hoppas det kommer nån bak eller 4wd skåpbil med elmotor på marknaden snart, helst så enkelt byggd som möjligt, som en volvo 240.

  2. Pingback: Nya Kangoo ZE blir säkrare | blixtgordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s