1000mil med LEAF!

Efter knappt 5 månaders LEAF-ägande har jag nu avverkat 1000 elektrifierade mil!   Under denna tid har jag inte känt mig begränsad av elbilens räckvidd, men jag har också snabbladdat vid tre tillfällen. Även om behovet av räckviddsförlängning inte uppstår speciellt ofta är det skönt att möjligheten finns när det krävs.

Under dessa 5 månader har jag endast kört vårt fossil(V70) vid två tillfällen.                En semesterresa under sommaren för att hälsa på släkt i Linköping och Stockholm samt en sväng med släpkärra till återvinningstationen vilket krävde räckvidd alt. dragkrok. LEAFen införskaffdes som andrabil för pendling mellan hem och jobb men blev snabbt uppgraderad till hushållets första bil – detta främst pga enastående bränsleekonomi á 1kr/mil men även för underhållande prestanda.                                Jag tar LEAFen när jag kan och fossilet när jag måste!

Av dessa högst empiriska fältstudier drar jag således slutsatsen att elbilar inledningsvis  köps som andrabil till familjer som även äger ett fossil för enstaka behov. Rena elbilar bör även stödja snabbladdning på 20-30 minuter och det krävs givetvis att infrastrukturen byggs ut med snabbladdare i stadskärnor och på strategiska avstånd utefter vårt rikstäckande vägnät för att ett större antal bilister ska våga köpa elfordon.

Kommentera

