Skrota miljöbilsdefinitionen!

Utsläppsgränsen på 120 gram koldioxidutsläpp per kilometer ändras från årsskiftet och definitionen för miljöbilar kommer samordnas inom EU. Besked om skattenivåerna för den nya nya klassningen dröjer men principen utgår från bilens koldioxidutsläpp med hänsyn till bilens vikt vilket kommer gynna tyngre bilar. gp.se – Tuffare krav på miljöbilar  Anledningen till denna viktning är troligen ett försök att gynna säkrare bilar utifrån principen att tyngre bilar är säkrare än lätta vilket tyvärr stämmer dåligt med verkligheten – speciellt för oskyddade trafíkanter som cyklister och gångtrafikanter. svd.se – nya regler för vad som är miljöbilar

Förslaget med ny miljöbilsklassning som gynnar tyngre bilar kommer driva teknik-utvecklingen baklänges och bromsa forskning inom lättviktsmaterial i fordon för att ge minskad bränsleförbrukning. nyteknik.se – Kolfiberhuven steg mot lättare bilar       svd.se – Ny kolfiberteknik gör Ford lättare

Bättre vore att basera fordonskatt på koldioxidutsläpp kombinerat med ett påslag för bilar som ej klarar 5 stjärnor i EuroNCAPs krocktester vilka tar hänsyn till säkerheten både för åkande i bilen som till gångtrafikanter. Att ha en fix gräns för maximal CO2-utsläpp för bilar som ska definieras som miljöbilar behövs inte om man inför en räknesnurra med en faktor som kan justeras efter behov. Då blir systemet flexibelt istället för att som tidigare låsa fast vid en viss utsläppsnivå under viss tid vilket gjort systemet trögt.

Det ska vara tydligt vad som påverkar fordonskatten och enkelt att räkna ut! Koldioxid * faktor 20 + (5 – antal EuroNCAP-stjärnor) * 1000 = årsskatt i SEK:       Nissan LEAF                 0g CO2 * 20 + (5 – 5 EuroNCAP) * 1000 =        0 SEK    Mitsubishi iMiEV           0g CO2 * 20 + (5 – 4 EuroNCAP) * 1000 = 1000 SEK      Toyota Prius PHEV    49g CO2 * 20 + (5 – 5 EuroNCAP) * 1000 =    980 SEK      Toyota Prius              89g CO2 * 20 + (5 – 5 EuroNCAP) * 1000 =  1780 SEK        Volvo V70 D3           119g CO2 * 20 + (5 – 5 EuroNCAP) * 1000 =  2380 SEK

På detta sätt gynnas säkra bilar med låga eller inga CO2-utsläpp!

Annonser

One thought on “Skrota miljöbilsdefinitionen!

  1. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    De nya miljöbilsreglerna började gälla från årsskiftet och regeringens definition av vad som ska klassas som miljöbil motverkar sitt syfte då tyngre bilar premieras vilket ger högre CO2-utsläpp.
    dn.se/debatt – Regeringens nya definition av miljöbilar är en halvmesyr
    svd.se/opinion/brännpunkt – Borg väljer fel väg när det gäller bilarna
    svt.se/nyheter – Färre miljöbilar efter årsskiftet
    Ett klart bättre och enklare alternativ skulle vara att införa en faktor som multipliceras med bilens CO2-utsläpp – en faktor som då kan justeras i takt med att fordonstillverkarna utvecklar renare motorer och alternativa drivlinor. Genom att vikta in bilens säkerhetsbetyg från EuroNCAP så premieras säkrare bilar – säkra både för passagerare och medtrafikaner!
    Förslaget skrev jag om i ett tidigare inlägg som jag lägger ut på nytt:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s