Svag laddinfrastruktur för elbilar

Efterfrågan på laddplatser är nu större än tillgången – iallafall på flera platser där jag brukar parkera LEAFen och då gärna stödladdar även om det så bara för en timme.      Utanför HRM-kontoret på Eriksbergstorget såg det ut så här igår eftermiddag där det förutom min LEAF stod en TH!NK som vi har inne för reparation samt även en Opel Ampera med okänt ärende. Laddstolpen är bestyckad med ett 1-fas 16A uttag samt ett 3-fas 16A uttag. Skarvsladden är min egen och grenar ut 3-fasuttaget till tre st 1-fas.   Det händer att jag har möten med kunder ute på Volvo Cars i Torslanda och brukar då ladda vid Vattenfalls laddstolpe vid PVE-receptionen. Senast jag var på besök fick jag nöja mig med strömlös parkering då det stod en  Chevrolet Volt på laddning.

EasyCharge är en Stockholmsbaserad konsultfirma som erbjuder stöd och kunskap inom elfordon och laddifrastruktur och de har tagit fram en databas (ELIS) som håller  koll på antal elbilar och publika laddplatser i Sverige. Enligt statistik för september är CP/EV (kvoten av antalet laddplatser delat med antal elbilar) idag 0,29 jämfört med 0,33 under föregående månad. Ju högre kvot desto bättre utbyggd infrastruktur i relation till antal elbilar. Easycharge AB – Fortsatt stark tillväxt av elbilar – svagare infrastruktur

Statistiken visar tydligt att utbyggnaden av publika laddplatser inte alls hänger med när elbilsförsäljningen så sakterliga ökar i Sverige. Utbyggnaden krångas dessutom till av att det finns flera olika laddstandarder. nyteknik.se – Otakt för elbilar och laddstolpar

Nytt debattinlägg: newsmill.se -Bättre infrastruktur krävs för att elbilen ska slå igenom

Kommentera

