LEAF vs C30 electric

I början på maj lånade jag ut LEAFen till ingenjörerna på Volvo Cars och fick under en vecka en Volvo C30 electric i utbyte vilket var en trevlig bekantskap.
  Båda bilarna har 24kWh batteri så räckvidden bör anses likvärdig även om Volvo uppger 150km och Nissan anger 175km enligt NEDC. Min egen bedömning är att energiförbrukningen är likvärdig då LEAFen visar 140-150km räckvidd vid start och slutar på 80-90km efter 4,2mils körning medan C30e startar på 110-130km och landar på 50-70km när jag kommit fram till arbetsplatsen på Eriksberg. Sättet som återstående körsträcka beräknas och visas i intrumenteringen är mer förlåtande i C30e medan LEAF är mer adaptiv – det går fort utför i motorvägsfart i LEAF medan C30e verkar beräknar på återstående SOC och ta mindre hänsyn till nuvarande förbrukning. Dock upplevde jag min första räckviddsångest i C30e då jag använde bilen flitigt en dag och fick bekanta mig med en liten sköldpadda när jag närmade mig hemmet på kvällen.
  Motormässigt skiljer det väldigt lite då elmotorn i C30e är på 85kW/220Nm medan LEAF har en motoreffekt på 80kW/280Nm. Båda bilarna är fantastiskt roliga att köra med bra acceleration, största skillanden märks i väghållningen då C30e känns mer premium med bätte kursstabilitet och bra respons i styrningen. I motorvägsfart hörs ett vinande inverter-ljud i LEAF medan C30e har en något mer livlig transmission/elmaskin.
  Uppfattar C30e som mer robust med bättre känsla i framförallt växelväljare och reglage men man märker av att bilen är en elkonverterad standardbil i jämförelse med LEAF som har en mer futuristisk instrumentering. Största praktiska skillnaden är att LEAF har ett riktigt bagageutrymme och bakdörrar vilket gör den mer familjevänlig.
  Tekniskt sett skiljer sig bilarna åt genom att LEAF kan snabbladdas upp till 80% SOC på ca 30 min. C30e har en kupévärmare som drivs av etanol vilket ger bättre räckvidd vintertid då klimatkomforten inte påverkar räckvidden i lika stor utsträckning.
Bilen jag lånade var tagen ur Volvos första serie på 250st C30 electric men under våren kommer en förbättrad version, som utvecklats i samarbete med Siemens, där framförallt elmotor och laddning har bättre prestanda. nyteknik.se – Full fart framåt för Volvos elbil  hd.se – Ladda el-bilen på 1,5 timme
Kommentera

