Elbilsförare behöver elkunskap!

När jag under lunchen tittade till LEAFen på parkeringen upptäcke jag att den fått sällskap av en Opel Ampera vid laddstolpen. Den kreative Ampera-ägaren hade dock skarvat in sig med en ihoprullad sladdvinda för att ladda även sin bil på 16A-uttaget!

Automatsäkringen i sladdvindan hade givetvis löst ut vilket resulterade att ingen av bilarna fick någon ström! Bytte till min egen grenkontakt som ger tre separata 16A uttag från laddstolpens 3-fas och anslöt båda bilarna. Via bilregistret hittade jag ägaren till Amperan som visade sig jobba i närheten så jag promenerade upp till hennes arbetsplats och överlämnade sladdvindan samt gav även en kort och uppskattad introduktion i grundläggande elsäkerhetsteori.

Tydligt är att det krävs ett visst mått av grundläggande elkunskap för att inte orsaka kortslutning eller bränder! Även viss irritation kan sparas hos elbilsförare som återfinner sina fordon oladdade och obrukbara…

Varför inte införa en egen körkortsklass med enkelt teoriprov för elfordonsförare?

Kommentera

