e-mobility NSR i Göteborg

EU-projektet North Sea Region Electric Mobility Network, även kallat e-mobility NSR, är ett nätverkssamarbete med syfte att ta tillvara kunskap från enskilda projekt inom ”elektromobilitet” som pågår i flera städer och regioner kring nordsjön.
Den 25 oktober hölls konferensen ”e-mobility NSR – Electric Mobility
& Charging Technoligies
” på Lindholmen Science Park med huvudsyfte att diskutera styrmedel, laddningsteknik och infrastruktur för persontrafik och vägtransporter.      Målet är att nå en fossiloberoende fordonsflotta år 2030!

Några av deltagarna på konferensen lyckades köra elbil till Göteborg trots att utbudet av snabbladdstationer är kraftigt eftersatt i Sverige. En förare körde Renault Fluence ZE från Høje-Taastrup i Danmark och tog vägen via Köpenhamn norrut genom Danmark upp till Fredrikshavn och därifrån färja till Göteborg. Föraren från Norska miljöstiftelsen ZERO tvingades till övernattning i Håby för att långsamladda sin Nissan LEAF på vägen från Olso. Norge har 45st snabbladdstationer jämfört med Sveriges 7st.

Konferensen bjöd på flera presentationer av pågående projekt kring hybrid och elfordon samt laddinfrastruktur för dessa, nedan sammanställt från egna anteckningar:

Forskning kring eldrivna distributionslastbilar med 100 km range och laddmöjlighet vid omlastning utanför centrum. Kring 2030 kommer ”Green and Quiet Cities” skifta till elektrisk drift av distributionsfordon och persontransporter för att få stadskärnor fria från buller & CO2-utsläpp. Test görs i samtliga nordeuropeiska länder – utom i Sverige!

Flera olika koncept av Elvägar presenterades, de mest trovärdiga bygger på luftledningar där elen överförs via pentagraf till hybrida lastbilar och bussar, och i vissa fall helt elektriska bussar. Luftburna ledningar fungerar dock inte för drift av elektrifierade personbilar men det pågår också en del forskning kring både induktiv(beröringsfri) och konduktiv(likt scalecrix-bilbana) laddning från vägbanan.

Siemens har ett elvägskoncept kallat eHighway för direktdrift av parallellhybrid-lastbilar där bilens elmotor drivs direkt med ström från el-ledningar ovanför motorvägen. Strömen överförs från elledningen till fordonet via sk pentagraf monterad på taket till lastbilshytten. Då lastbilen lämnar el-motorvägen startar dieslmotorn som driver en generator vilken genererar ström direkt till drivlinans elmotor. Siemens har gjort tester i Tyskland och startar nu ett demoprojekt i Norrland tillsammans med Trafikverket.

ERS-Electric Road Systems presentarade två paralella projekt som båda stödjs av Vattenfall, Trafikverket & Svenska Elvägar:

Volvo & Alstom forskar kring Slide-In teknik för konduktiv laddning av hybrid-lastbilar.  Demoväg har byggts under sommaren 2012 där vanliga testlastbilar utrustade med energilager ska ladda batterier för att testa verkningsgrad i systemet.

Scania & Bombardier utvecklar induktiv laddning av el-lastbilar med luftgap mellan fordon och vägbana. Test utförs med vanlig lastbil för energiöverföring till resistorbank och ny provbana kommer tas i drift i Augsburg i mars 2013. Fördelen med induktiv laddning är att även personbilar skulle kunna ladda från vägbanan i framtiden.

Volvo Buss presenterade sin Plug-in Hybrid Buss som fom mars 2013 trafikerar busslinje 60 i Göteborg. Bussen kommer ha en elektrisk räckvidd på drygt 10km och kunna laddas på 5-10 min vid ändhållplatserna. Troligen sker laddningen via pentagraf, alltså från luftburna skenor där energin överförs på liknande sätt som på Göteborgs spårvagnar. Volvo Buss har även samarbete med Sunwin i Kina som har 500 rena el-bussar med supercapacitorer som laddas upp vid ett antal hållplatser.

Det kommer krävas en bred mix av politiska instrument för att främja en övergång till elektrifierade fordon och det är främst fyra områden som behöver stimuleras för att öka intresse och acceptans för elfordon:
Trafikförmåner – gratis färjetrafik & vägtullar, tillgång till busskörfält och miljözoner.
Subventioner – utökad premie vid köp av Elbilar eller Plug-In Hybrider
Laddinfrastruktur – snabb utbyggnad av strategiskt placerade snabbladdstationer

Information – utnyttja större event för demo och provkörning av elbilar för att öka allmänhetens intresse.Konferensen presenterade flera lovande projekt kring e-mobility och laddinfrastruktur i norra europa men det är omöjligt att förutse utvecklingen för elektrifierde fordon då det är väldigt beroende av politiska incitament och policies. En förutsättning för att lyckas är att nödvändiga subventioner och förmåner snabbt tas fram samt att samtliga aktiviteter koordineras mellan olika myndigheter och aktörer så att alla områden håller jämna steg i utveckling.

Tyvärr är det bara att konstatera att vi i Sverige fortfarande är hopplöst efter våra grannar i norra Europa!
Annonser

One thought on “e-mobility NSR i Göteborg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s