Provkörning: Renault Fluence ZE

Vid förra veckans besök i Helsingborg tog vi färjan över till Helsingör och besökte närmaste återförsäljare av Renault Fluence ZE som kommer till Sverige i juni nästa år. Fluence ZE är i grunden en vanlig fossilbil som Renault själva konverterat till eldrift och elmotorn på 70kW ska vara tillräckligt för en toppfart på 135km/h. Batteriet på 22kWh ska enligt fabriksuppgifter ge en räckvidd på 185km. Standardladdning tar 6-8 timmar vid laddning med 1-fas och 2-2,5 timmar vid 3-fas. Bilen kan även semisnabbladdas med Chameleon laddare vilket ger en laddtid på en timme att ladda batteriet till 80 %. Instrumenteringen är något spartansk med analoga mätare för batteriladdning och hastighet som blandas med olika typer av digitala displayer för färddator och GPS.     Fluence är femsitsig och interiört är den lika rymlig som motsvarande fossilmodell, dock gör battriets placering bakom baksätets ryggstöd att bagaget minskar ordentligt. Säkerhetsmässigt är Fluence ZE utrustad med 6 airbags samt ABS och ESP men bilen fick bara 4 stjärnor i EuroNCAP beroende på sämre fortgängarskydd vid påkörning.     Pris för Renault Fluence ZE i Sverige är 265.000kr men då tillkommer hyra för batteri på som lägst 950kr för en körsträcka på 1000mil/år, vilket känns i kortaste laget. Förväntningarna var höga när vi påbörjade en kortare provtur i utkanterna av Helsingör men Fluence ZE var inte riktigt så pigg som man kan förvänta sig av en elbil och den kändes även aningen baktung, vilket kanske berodde på att vi var fyra personer i bilen. Vid ordentligt gaspådrag slog det också betänkligt i framvagnen när ESP-systemet försökte åtgärda däckspinn vilket drog ner upplevelsen av smidig och sömlös eldrift.

Tyvärr var Fluence ZE en besvikelse men vi får hoppas att Renault får ordning på köregenskaperna till Sverigepremiären i juni 2013…

Annonser

One thought on “Provkörning: Renault Fluence ZE

  1. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s