Rena elbilar är bäst miljöval!

En rent missvisande debattartikel publicerades på DN-debatt i fredags där Dag Noréus och Johan Lindströmdet påstår att rena elbilar är ett sämre miljöval än hybridbilar: dn.se/debatt – Rena elbilar inte bästa alternativet för miljön

Författarna rör ihop begreppen kring hybridfordon och rena elbilar när de bl.a. påstår att det skiljer i batteriteknologi avs kemi och materialval. De bygger vidare sin tes på att elbilar även kräver 10-20 gånger så stora batterier än hybridbilar, vilka beroende på modell och konstruktion har en elektrisk räckvidd på 2 – 6 mil. Med denna ekvation ska alltså rena elbilar ha räckvidder på 40-60 mil vilket är en klar överdrift då en normal elbil har 12-20mils räckvidd, dock längre för någon extrem prestandavariant. Författarna trycker även på att de stora batterierna gör elbilar mycket dyra men saken är den att laddhybrider oftast kostar lika mycket (eller mer beroende på elektrisk räckvidd), vilket beror på att hybridfordon i princip är utrustade med dubbla drivlinor. Att även blanda in marginalel producerad av kolkraft i debatten gör det hela ännu underligare i jämförelsen mellan rena elfordon och plug-in hybrider då det rimligtvis bör vara samma elmix som laddas i båda fallen.

För egen del är jag övertygad att vägen till minskad miljöpåverkan och hållbara transporter inledningsvis går via flera olika teknologier och energilösningar som miljöbränslen, gasfordon och elektriska drivlinor i rena elfordon, hybridfordon och snart även i fordon med bränsleceller. Det fina med de olika tekniklösningarna är att de passar olika personers behov av fossilfria transporter.

För den som endast gör kortare resor i vardagen men ändå vill kunna åka på skidsemester är ett hybridfordon en fantastisk lösning i en och samma bil.                 Den som är bosatt i en kranskommun och dagpendlar in till ett jobb i stortstaden kan dagligen köra upp till 10 fossilfria mil med elbil, med laddning på arbetsplatsen ökar pendligsräckvidden till det dubbla. Bor man på landbyggd behövs oftast två bilar för att lösa familjens transportbehov så det finns tillgång till fossilbil för semesterresor.

Hybridbilar är enligt min uppfattning ett bra första steg mot helt fossilfritt bilägande för de personer som känner stor osäkerhet inför ny teknik och vill undvika räckviddsångest. Troligt är att de som kört plugg-in hybrid några år kommer glömma bort koden till bensinkortet och då inser att de bara tankar några få gånger per år. Kanske vågar de då satsa fullt ut på ren eldrift när det om några år är dags att byta bil och det troligen finns nya elbilar med räckvidd upp till 30 mil och som kan snabbladdas på 20 min?

Fredagens debattartikel blev givetvis inte oemotsagd då det idag publicerades en replik av Harry Frank och Andy Rietchel som enkelt punkterade ursprungsartikelns tunna och osakliga argument: dn.se/debatt – Missvisande om elbilen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s