På initiativ av Vattenfall och Stockholm Stad delar Elbilsupphandlingen ut 50.000 kr till de första 1000 sålda bilarna av upphandlingens utvalda elbilar eller ladd-hybrider. Upphandlingen är finansierad av Energimyndigheten med 76 miljoner kronor men den ställer inga krav på krocksäkerhet i urvalet av elfordon! Valet av ingående modeller gjordes under 2010 vilket medfört att de nu säkraste elbilarna inte finns representerade som ex Nissan Leaf, Toyota Prius, Volvo C30 electric och Volvo V60 Plug-In Hybrid.
Av fem utvalda bilmodeller i Elbilsupphandlingen är endast en bil tillräckligt säker för att uppnå 5 stjärnor i Euro NCAP. I samtliga fall är det fotgängarskyddet som drar ner säkerhetsbetyget för de rena elbilarna vilket är extra allvarligt då dessa är mycket tysta och därför är svåra att upptäcka för gångtrafikanter. Risken att köra på oskyddade trafikanter är alltså större när man kör en tyst elbil och Elbilsupphandlingens utvalda bilmodeller riskerar att orsaka allvarliga skador om olyckan är framme.
Renault Kangoo ZE är en transportbil och är därför inte testad enligt Euro NCAP:s normala poängsystem. Den saknar ESP dvs antisladdsystem, vilket gör den till en trafikfara på vått och halt underlag, så den hade inte kunnat få 5 stjärnor om den testats som personbil.
Toyota Prius Plug-In är endast testad i hybridutförande men bör få liknande betyg som laddfordon. Volvo C30 är inte heller testad i elbilsutförande men skulle sannolikt få ett bättre betyg vad gäller fotgängarskydd då de elektriska komponenterna är placerade längre ner i motorrummet än förbränningsmotorn är i standard modellen. Avståndet mellan motorhuv och motor har bevisat stor påverkan på skaderisken vid påkörning av oskyddade trafikanter.
Inte heller Transportstyrelsens utbetalning av supermilöbilspremie på 40.000kr ställer krav på krocksäkerhet för de bilar som valts ut och där får bara fem av nio bilar högsta betyg av Euro NCAP.
Mattias Goldmann från Gröna Bilister tar upp problemet i lördagens debattartikel i Svenska Dagbladet: svd.se – Trafiksäkerheten ska inte offras för miljön
Mattias Goldmann gjorde även ett inlägg på newsmill i slutet på augusti: newsmill.se – Släpp elbilarna fria från upphandlingen
Pingback: Nya Kangoo ZE blir säkrare | blixtgordon
Pingback: Kangoo ZE – utan elementär säkerhet | blixtgordon
Reblogged this on blixtgordon and commented:
Nu har Volvo V60 PHEV krocktestasts av Euro NCAP och den fick i stort samma resultat som V60 i dieselutförande, trots att PHEV väger ca 350kr mer.