Snö och nio grader kallt

Vintern kom med första snön och nio grader kallt och trots att bilen förkonditionerats i 30 minuter så krävde rutorna en lätt komplettering med isskrapa för att ge fri sikt. När jag startade bilen indikerade batteritemperaturen bara 2 staplar av 10 möjliga och räckvidden uppgavs till 109km med full-laddat batteri. Ställde så in fartbegränsaren på 100km/h innan jag rullade iväg mot Göteborg kl 06:50 – en begränsning som visade sig helt onödig då större delen av E6:an avverkades i irriterande långsamma köer orsakade av snömodd och halka. Resan till Eriksbergstorget tog 1 timma och 20 minuter mot i vanliga fall 45 minuter och instrumenten visade på en snitthastighet på 37km/h.  First snow HMI

Efter de 45km mellan hem och jobb hade batteritemperaturen krupit upp från två till fyra pinnar och återstående räckvidd visade 35km, mot i vanliga fall 80-90km. Kupévärmen hade gått för fullt och förbrukat ca 6kW för min egen bekvämlighet. First snow

När det framåt kvällskvisten var dags att åka hem var det återigen mörkt och i det dunkla ljuset infann sig en märklig och nästan religiös julstämning ute på Eriksbergskajen…

Hemresan med detta helgonlika fordon gick utan större problem. Bilfärden  tog knappt 50 minuter och vid hemkomst visade återstående räckvidd på 58km trots en yttertemp på sex minusgrader.

Just idag uppskattade jag verkligen möjligheten att ladda på jobbet!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s