De nya miljöbilsreglerna började gälla från årsskiftet och det står nu klart att regeringens definition av vad som ska klassas som miljöbil motverkar sitt syfte då tyngre bilar premieras vilket ger högre CO2-utsläpp.

Ett klart bättre och enklare alternativ skulle vara att istället införa en faktor som multipliceras med bilens CO2-utsläpp – en faktor som då kan justeras i takt med att fordonstillverkarna utvecklar renare motorer och alternativa drivlinor.

Genom att även vikta in bilens säkerhetsbetyg från EuroNCAP så premieras säkrare bilar – som är säkra både för passagerare och medtrafikaner!

Förslaget skrev jag om i ett tidigare inlägg som jag lägger ut på nytt, se ovan:

blixtgordon

Utsläppsgränsen på 120 gram koldioxidutsläpp per kilometer ändras från årsskiftet och definitionen för miljöbilar kommer samordnas inom EU. Besked om skattenivåerna för den nya nya klassningen dröjer men principen utgår från bilens koldioxidutsläpp med hänsyn till bilens vikt vilket kommer gynna tyngre bilar. gp.se – Tuffare krav på miljöbilar  Anledningen till denna viktning är troligen ett försök att gynna säkrare bilar utifrån principen att tyngre bilar är säkrare än lätta vilket tyvärr stämmer dåligt med verkligheten – speciellt för oskyddade trafíkanter som cyklister och gångtrafikanter. svd.se – nya regler för vad som är miljöbilar

Förslaget med ny miljöbilsklassning som gynnar tyngre bilar kommer driva teknik-utvecklingen baklänges och bromsa forskning inom lättviktsmaterial i fordon för att ge minskad bränsleförbrukning. nyteknik.se – Kolfiberhuven steg mot lättare bilar       svd.se – Ny kolfiberteknik gör Ford lättare

Bättre vore att basera fordonskatt på koldioxidutsläpp kombinerat med ett påslag för bilar som ej klarar 5 stjärnor i EuroNCAPs krocktester vilka tar hänsyn till…

View original post 188 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s