Nytt år, ny skatt, nya vanor

Så var det nya året här och med det kom även Trängselskatten till Göteborg.

Tidigare år har jag valt att köra närmaste och enklaste vägen mellan hem och jobb vilket i stora drag innebar att jag från Kode kört E6 ca 28km söderut för att innan Tingstadstunneln ta av på Lunbyleden och vidare fram till Eriksbergsmotet för att där ifrån ta mig till Eriksbergstorget.

Denna resa på ca 41km har tagit mig lite drygt 35 minuter och beroende på årstid och elpris kostat 8-12kr. När nu Trängelskatten införs blir denna resa ytterligare 8-18kr dyrare beronde på när på dygnet som kamerorna passeras. I praktiken innebär detta ett påslag som gör resan upp till 225% dyrare, en ökning från 8kr till 24kr!

Nya vägar pga trängselskattJag letar således andra vägar för att undvika detta och bestämmer mig för att svänga av säkra och bekväma E6 redan efter Kungälv för att därifrån ta Kongahällavägen förbi Säve och sedan vidare på Hisingsleden och genom Lundbytunneln där jag tar av vid Eriksbergmotet och fortsätter som vanligt till Eriksbergstorget. Alltså samma avfart men från motsatt håll…

Resan blir 5km längre men för mig som elbilist innebär det ett påslag med 1kr på elräkningen.

Tidigare resväg innebar att jag körde ca 32km på motorväg eller motsvarande dubbelfiliga trafikleder med åtskilda körbanor och planskilda korsningar. Nu kommer jag istället svänga av E6 redan efter 12km för att sedan köra 20km på landsväg med mötande trafik i 70-90km/h och plankorsningar med trafikljus.

Givetvis kommer det vara fler som ser denna lösning på Trängselskatten så trafikbelastningen kommer bli ohållbar på Kongahällavägen och Hisingsleden. Ett är säkert och det är att boende i Säve inte kommer uppskatta ”Göteborgarnas” nya resvanor…

Frågan är om resultatet av trängselskatten kommer synas i olycksstatistiken?

2 thoughts on “Nytt år, ny skatt, nya vanor

  1. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    När jag nu har ändrat mina körvanor för att undvika trängselskatt så är det bara att konstatera att restiden ökat från ca 40min till 46min till och från jobb. Dock har jag pga dålig morgonplanering tvingats ta min gamla färdväg till jobbet vid två tillfällen och det visar sig att jag då gjort motsvarande tidsvinst då samma resa nu endast tar 34min. Tidsvinsten på 12min kostar mig alltså 18kr – eller 1:50kr/minut!

  2. Att förflytta sig fritt är en medborgerlig rättighet som jag håller mycket viktig. Att införa tullar är mycket allvarlig åtgärd som borde vara förbjuden att använda i lag. Elektriska dressörer som får kor att skita på rätt ställe i ladugårdar är ju förbjudna. Korna blir stressade och plågade av de obehagliga tvångsmedlen. Djurskyddslagen är till skydd för djuren.

    Tänk så dumt. Att ta betalt med automatik när någon passerar med bil på allmän väg. Man skulle kunna tro det är ett skämt. Hur kunde det hända? Var är alla vanliga människor. Vill de verkligen ha detta?

Kommentera

