Norge bäst på elfordon

Norsk ElbilForening har gått igenom statistik på elbilsförsäljningen och fått fram att det såldes 4.358 st rena elbilar och ytterligare 344 st plug-in hybrider i Norge under 2012! elbil.no – 4.358 elbiler solgt i 2012

Med en marknadsandel över 3% för elbilar är Norge tveklöst bäst i klassen, se nedan sammanställning från AID i oktober: Electric Passenger Car Sales - Western Europe October 2012

Framgångsreceptet för det norska elbilsundret stavas kraftiga subventioner och förmåner som genom långsiktig och tydlig strategi införts steg för steg:

  • Undantag från registreringsavgift vid bilköp, infört 1991
  • Gratisparkering på offentliga p-platser sedan början på 1990-talet
  • Undantag från vägtull/bompeng, infört 1996
  • Momsbefrielse (25%) vid inköp, infört 2001
  • Tillgång till kollektivtrafikkörfält, sedan 2003
  • Kraftigt reducerad årlig fordonsskatt
  • Gratistransport på färjor i riksvägnätet
  • Subvention upp till 10.000kr för uppförande av publik laddplats (Oslo & Akershus)
  • Kraftigt utbyggd nät av snabbladdstationer

Sverige ligger långt efter Norge men enligt statistik från Bil Sweden så såldes det 928 st supermiljöbilar under 2012. bilsweden.se – Definitiva nyregistreringar under 2012.       Av dessa var endast 266 st rena elbilar men statistiken är inte helt komplett då den bygger på uppgifter om sålda bilar från återförsäljare. Lägger man till ytterligare 2 st privatimporterade Tesla Roadster och 275 st eldrivna lätta transportfordon ger det en total försäljning om 543 st nya rena elbilar i Sverige under 2012. Detta är dock en hyfsad ökning med tanke på att försäljningen under 2011 endast uppgick till 189 rena elbilar, inkluderat 9 st lätta transportbilar och 2 st privatimporterade Tesla Roadster.

Ladd-elfordon i trafik 2009-2012Totala antalet elfordon i Norge uppgår nu till 10.005 st varav 9.684 st är rena elbilar.

I Sveriges har vi 1.596 st EV/PHEV varav 942 st är rena elbilar, enligt statistik från elbilsdatabasen ELIS från EasyCharge

Orsaken till att det är så stor skillnad i andel PHEV mellan länderna är att Norges elbilsflotta ökat stadigt sedan 90-talet och laddhybrider blev tillgänliga först i slutet på 2011.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s