Tid är pengar!

Tid är pengar!

När jag nu har ändrat mina körvanor för att undvika trängselskatt så är det bara att konstatera att restiden till och från jobb ökat från ett tidigare snitt på 40min till 46min. Dock har jag pga dålig morgonplanering tvingats ta min gamla färdväg till jobbet vid två tillfällen och det visar sig att jag då gjort motsvarande tidsvinst mot tidigare då samma resa nu endast tar 34min.

En sammanlagd tidsvinst på 12min kostar alltså 18kr – eller 1:50kr/minut!

blixtgordon

Så var det nya året här och med det kom även Trängselskatten till Göteborg.

Tidigare år har jag valt att köra närmaste och enklaste vägen mellan hem och jobb vilket i stora drag innebar att jag från Kode kört E6 ca 28km söderut för att innan Tingstadstunneln ta av på Lunbyleden och vidare fram till Eriksbergsmotet för att där ifrån ta mig till Eriksbergstorget.

Denna resa på ca 41km har tagit mig lite drygt 35 minuter och beroende på årstid och elpris kostat 8-12kr. När nu Trängelskatten införs blir…

View original post 199 fler ord

2 thoughts on “Tid är pengar!

  1. Ganska billig tid tycker jag. Men det beror på hur man värderar tid. Jag anser att min tid är värd mer än 90 kr per timma, vilket är vad du sparar på att ta omväg. Nettoförlust för din del med andra ord om du anser dig värd mer än en minimilön.

    • Helt riktigt, tiden jag tjänar på att betala trängselskatt är absolut inte dyrköpt räknat i kronor.
      Kruxet är bara att kostnaden för min jobbresa var ca 8kr innan årsskiftet vilket gör att samma färdväg blir mer än tre gånger så dyr för mig som elbilist om jag passerar en vägtull.

Kommentera

