Vintertest av elbilar visar på ökad förbrukning i kyla

Nordiska ministerråder finansierar ett projekt kallat RekkEVidde där Sverige, Norge, Finland och Island gemensamt tar fram testmetoder för förbrukningsprov av elfordon i vinterklimat. En första vinterexpedition genomfördes med en Citroën C-zero i mars förra året men på grund av en allt för tidig vår kunde inte testerna genomföras som planerat. Rekkevidde Resultaten från dessa vintertest indikerade dock att räckvidden påverkas kraftigt i minusgrader. Utan förklimatisering av kupén mer än halverades räckvidden från 150km(enligt Citroën) till knappt 70km vid konstant fart i 80km/h vid -13gr C!

Nya förbrukningsprov genomförs nu under tre veckor i januari vid Artic Falls testbana i Älvsbyn och under första veckan låg temperaturerna nedåt gynnsamma -20gr C.            Förutom C-zero testas nu även Nissan Leaf, Renault Kangoo ZE och Tesla Roadster. Rekkevidde 2013                      Ingen av bilarna har problem att starta i kyla men räckvidd och klimatkomfort påverkas. För C-zero visar det sig att även säkerhetssystem som ABS och ESP stängs av när batteriladdningen sjunker till kritiskt låg nivå och bilen går in i power save mode. Eftersom C-zero är bakhjulsdriven och energi-regenerering görs på bakhjulen kan detta får konsekvenser för säkerheten speciellt då detta sker vid halt väglag!      De nya förbrukningstesterna visar att C-zero vid minus 20 grader och konstantfart 70km/h endast kommer 62km trots förklimatisering och fulladdat batteri!

Rekkevidde 2013 LeafDet finns ännu inga fullständiga resultat från vinterproverna då de pågår ytterligare två veckor men enligt Gröna Bilister så drar Nissan Leaf ca 10% mer effekt vid minus 20 grader jämfört med -4 grader. GB anser även att av de testade bilarna har Nissan Leaf kommit längst både beträffande komfort och köregenskaper.

Mina egna erfarenheter från att köra Nissan Leaf i vinterklimat är att räckvidden begränsas till ca 100km i temperaturer under noll vilket gör att jag under vinterhalvåret är beroende av att kunna ladda vid arbetsplatsen. Jag har roat mig med att logga mina pendlarresor vid olika temperaturer. Det är ca 45km till arbetet varav 25km avverkas i motorvägsfart, medelhastigheten är 55-75km/h och bilen är förklimatiserad. Tre av resorna i grafen nedan avviker dock från mitt normala körmönster enligt röd text. LeafLogg_dec-jan_2012

Av grafen ser man en tydlig temperaturpåverkan på energiförbrukningen då LEAFen inte drar mer än 1,9kWh/mil över yttertemperaturer på 8-10 grader och ej heller kommer under 2,0kWh/mil i minusgrader. Intressant att se att mitt förarbeteende som ekonomisk körning eller en högre hastighet även har stor påverkan på förbrukningen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s