2000mil med LEAF

2000milJag har nu kört 2000 fossilfria mil med LEAF på ca 9 månader och kan nu konstatera att vinterkylan har stor påverkan på förbrukningen vilket därmed begränsar räckvidden. Uppfattar att det är en tydlig påverkan när temperaturern sjunker en bit under 5 grader då effekten i batteriet inte räcker längre än 10 mil mot i vanliga fall 14-15 mil.          Nedåt -15 grader minskar räckvidden ytterligare med någon mil men det uppvägs av att man kör medvetet energisnålt av ren självbevarelse drift.

Det är framförallt under min dagliga pendling mellan hem och jobb som jag märker skillnader vid olika temperaturer då det är samma sträcka jag kör varje arbetsdag. Beroende på vägval kör jag mellan 42-47 km (enkel resa) varav 25 km avverkas i motorvägsfart och resten består av både landsvägskörning och stadstrafik.

Givetvis använder jag mig av förvärmningsfunktionen vintertid vilken startar ca 30 min innan inställd avresetid vid 5 minusgrader, energiåtgång för detta är ca 1kWh. Vissa morgnar när termometern glider nedåt -15 grader startar förvärmningen 1 timme innan inställd avresetid och energiåtgången för uppvärmning av kupé och batteri blir då det dubbla. Har inte upplevt några som helst startproblem trots att termometern vid några tillfällen visat på temperaturer en bit under -15 grader.

Riktigt kalla dagar är det frågan om jag skulle klara min dagliga körsträcka på ca 90 km utan att ladda under arbetstid så den möjligheten är mycket uppskattad just nu!

Kommentera

