Nya Kangoo ZE blir INTE säkrare!

Inlägget uppdaterat 2013-03-21 då det visat sig att Kangoo ZE inte alls kommer få ”antisladd” system:

Renault presenterar en ”face lift” av Renault Kangoo och inför nu flera självklara säkerhetssystem på samtliga versioner och motorprogram av transportbilen. mynewsdesk.com – renault/pressrelease

Renaults antisladdsystem kallat ESC kommer nu som standard och det ingår även Hill Start Assist samt Grip Control vilket är ett system som hjälper föraren att hantera svåra väglag genom att fördela dragkraften mellan framhjulen.

Kangoo ZE får dessutom en s k Voice-funktion som avger ett ljud i farter upp till 30 km/h i syfte att varna fotgängare och cyklister då bilen i sig är väldigt tyst pga eldrift.

Renault-Kangoo-ZE-2014Andra förändringar är att Nya Kangoo ZE har fått nya backspeglar, nya bakljus och helt ny front där laddkontakten har flyttat in bakom Renault-märket.

Interört så är den största nyheten att man som tillval kan få tre sittplatser i framsätet, vilket gör Maxi ZE 6-sitsig med baksäte.

Leverans av Nya Kangoo ZE förväntas börja efter sommaren. Vad som händer med priset finns det ingen information om ännu.

I tidigare inlägg har jag kritiserat Renault för att Kangoo ZE har sålts utan möjlighet att få antisladdsystem och det känns bra att denna elementära standardutrustning nu blir standard. Tyvärr rullar det redan mer än 220 st Kangoo ZE som saknar antisladdsystem på våra Svenska vägar…

Annonser

2 thoughts on “Nya Kangoo ZE blir INTE säkrare!

  1. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    När nya faceliftade Renault Kangoo lanseras i Sverige till sommaren så får samtliga varianter antisladdsystem, dock med ett undantag! Den eldrivna Kangoo ZE får av någon anleding inte ESP som jag skrivit i ett tidigare inlägg. I samband med faceliften passar Renault på att höja priset för Kangoo ZE med ca 4000kr.

  2. Visst är det lite märkligt att en sån lättlöst sak som antisladd på elbil saknades men det rullar ju miljoner bilar utan antisladd och om dom går på el är ju ändå bättre.
    Säkerhetssystem i all ära men finns det inte även risk för att de som har allt detta kör fortare än de borde, vilket ger en högre avåkningshastighet när det väl händer något?
    Finns säker någon studie på detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s