NewYork Times märkliga provkörning av Tesla S

Det kommer in en hel del bra tips på intressanta ämnen och händelser för blogginlägg vilket jag verkligen uppskattar. Tyvärr finns inte tid(min fritid) till att skriva om allt även om jag skulle vilja. Detta inlägg är ett sådant tips – och för att få ihop ett bra inlägg har jag hämtat ursprungstexten från elbil.forum24.se med författarens medgivande. Texten är i stort oförändrad, jag har dock gjort några små förtydliganden på ett par ställen.

Nedan text är skrivet av Tomas i Upplands Väsby (som kör Nissan Leaf, sedan början på februari 2012):

I artikeln ”Stalled out on Teslas electric highway” i den stora, ansenliga tidningen NewYork Times berättar motorjournalisten John Broder om sitt bedrövliga äventyr med en Tesla Model S. Han får låna bilen av Tesla för att göra en 90 mil, två dagar, lång vinter resa utmed amerikanska östkusten.

Tesla vs NYTLängs resan skall han stanna tre gånger för att ladda på Teslas nya snabbladdnings-stationer. I artikeln beskriver Mr. Broder hur han tvingas krypa fram i snigelfart, hur han fryser, och hur han lider av räckviddsångest.

Han når heller inte fram till det tredje laddstället, utan tvingas åka bärgningsbil sista biten. I artikeln visas även en bild på den döda Teslan på en bärgningsbil.

.

Se även länk till geografisk illustartion där Mr Broder beskriver sin resa:
nytimes.com – Graphic: A Range Estimate That Misses The Mark

TV-kanalen CNBC hakar på smutskastningen med ett inslag om ”Teslas big PR fail”

Efter de negativa omdömena faller Teslas aktiekurs.

Men nu kommer det intressanta. Efter att TopGear fekjat att Roadstern fått slut på
batteri vid ett test i början på 2012 har Tesla lärt sig att man inte kan lita på media. Numera aktiverar man rutinmässigt detaljerad dataloggning av alla bilar som lånas ut till media. Efter NY Times artikel har nu Tesla publicerat loggar från Mr. Broders resa som visar vad bilen egentligen var med om och de ger en helt annan bild av vad som hände!
teslamotors.com/blog – Most peculiar test drive

Mr. Broder beskriver hur han fryser om fötterna, och hur knogarna färgas vita av kyla.
Märkligt. Enligt bilens logg var klimatkontrollen inställd på ca 22 grader mest hela tiden. Endast tillfälligtvis sänker han temperaturen, men aldrig under 18 grader. Inte speciellt kallt för att vara mitt i vintern kan man tycka. Men kanske är Mr Broder en mycket kallblodig person ? Eller åker han kanske naken i bilen, mitt i vintern?

Han beskriver också hur han blir omkörd av ”Långtradare och Buickar”, med fartkontrollen satt på 87 km/h för att spara ström. Enligt loggen var hans hastighet då egentligen 97 km/h. Vid ett annat tillfälle beskriver han hur han tvingades ”halta fram i 70 km/h”. Enligt loggen körde han vid det tillfället 85 km/h. Största delen av resan genomfördes (enligt loggen) i hastighet 97-113 km/h, med toppar upp till 133 km/h. Men det skriver Mr Broder ingenting om.

Enligt Tesla var man kommit överens med Mr Broder att han skulle stanna vid deras snabbladdningsstationer och där ladda fullt. Men vid första laddstoppet laddar han bara till 90%. Och vid andra laddtillfället avbryter han laddningen redan vid 72%. Varför gör han så, kan man undra? Om han nu lider av sådan räckviddsångest borde han väl passa på att ladda fullt – Som man kommit överens om! Detta är en snabbladdare, och det hade tagit ca en halvtimme till att ladda fullt. Mr Broder beskriver hur han ”värmer sina händer på en kopp kaffe” medan bilen laddar. Han är på en service plaza, så han är ju inte precis strandad mitt ute i ödemarken. Totalt laddar han 4 gånger under resan. Men trots att han är ute på en långfärds vinter resa så laddar han ALDRIG fullt.        (Han laddar till 90%, 72% 28% och 83%.)

Det kan väl ändå inte vara så att han VILL ha räckviddsångest, eller?

Tesla comment on NYTMen det märkligaste är nog ändå sista etappen innan han hamnar på bärgningsbilen. Efter att ha avbrutit den tidigare laddningen i förtid, plus att bilen nu stått parkerad ute över natten i -12 grader (givetvis utan att vara i pluggad) inser Mr Broder att han inte har räckvidd nog för att nå den planerade snabbladdaren. Han uppsöker då en publik
laddplats. Men, här laddar han (igen) inte tillräckligt. Trots att bilen bara visar en räckvidd på 51 km avbryter han laddningen, och börjar köra mot snabbladdaren som ligger 98 km bort. Trots bilens upprepade varningar fortsätter han köra. Enligt Tesla passerar han ytterligare en publik laddstation utan att stanna, och efter 82 km stannar bilen helt, och det blir bärgningsbil. Man kan ju nästan misstänka att han faktiskt vill hamna på bärgaren…

I artikeln skriver Mr Broder sedan: ”Bilen levde inte upp till den indikerade räckvidden
utan fick tas med bärgare till laddstationen”. VA? Bilen gick ju 32km LÄNGRE än
den indikerade!

Teslas CEO, Elon Musk, kommenterar artikeln i en telefonintervju där han ifrågasätter om Mr Broder verkligen varit objektiv i sin bedömning av bilen.
http://www.cnbc.com/id/100439335

Mr Broder har även kontrat med svar angående Teslas loggade data:
wheels.blogs.nytimes.com – That Tesla Data: What It Says and What It Doesn’t

I svaret skriver han att han inte alls försökte sabotera testet med avsikt.
Att han inte laddade fullt berodde på att han ansåg sig ha laddat tillräckligt för att nå nästa laddstation. De stora avvikelserna mellan de hastigheter han anger i artikeln och de hastigheter Tesla loggat kan han inte förklara. Han spekulerar däremot om att det kanske beror på att bilen hade 19″ fälgar istället för 21″ fälgar. Mr. Broder medger dock att han borde varit mer precis när han skrev ”Bilen levde inte upp till den indikerade räckvidden”. Med den indikerade räckvidden syftar han på vad bilen visade dagen innan, innan han lämnat den ute över natten i -12 grader, inte på vad bilen visade när han började köra.

Tesla Road Trip from MD to CT
Efter artikeln bestämde sig ett antal Tesla ägare att återskapa resan:
greencarreports.com – Tesla Model S Road Trip: Electric Cars Make It From DC To CT
Sex st Tesla Model S körde samma sträcka, och övernattade i samma stad. Inga knogar färgades vita av köld, ingen tvingades halta fram i 70 km/h, och samtliga kunde köra sträckan utan problem.

Ja, vad skall man tro… Är Mr. Broder bara en klantskalle som visar synnerligen dåligt omdöme i hur han hanterar bilen, eller är det så illa att han faktiskt avsiktligt försöker provocera fram ett ”fiasko”? Vad tror ni?

Annonser

One thought on “NewYork Times märkliga provkörning av Tesla S

  1. Det är bara att konstatera att det finns gott om teknikfientliga personer som helt enkelt bestämt sig för att elbilar inte kommer fungera – liksom att det finns andra som tror på tekniken. Skillnaden är att vi som tror på tekniken oftast skaffar egen elbil och genom erfarenhet vet att det fungerar!

    Det allvarliga med att en reporter på den ansenliga och respekterade tidningen NYT provocerar fram en story som denna får stort genomslag. Det positiva är dock att Elon Musk har svar på tal då Tesla loggat hela resan och visar att elbilsmotståndarnas argument inte går att lita på i debatten!

    Givetvis kan dagen elfordon inte lösa alla transportbehov då tekniken är ny och enerilager i bilar är en svår nöt att knäcka. Inledningsvis kommer flera olika tekniklösningar behövas – både rena elbilar och laddhybrider i kombination med kollektivtrafik och godstransporter på järnväg.

    Nissan Leaf med 10-15mils räckvidd(beroende på körsätt och årstid) fungerar alldeles utmärkt för mitt dagliga pendlingsbehov – ska familjen på längre resor åker vi dock fossilt i vår Volvo V70 2008!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s