Provkörning: VW Golf Blue-e-Motion

VW Golf e-motionHar nu tagit en kortare provtur i en Golf Blue-e-Motion vilken är Volkswagens första  provserie av en helelektrisk Golf gen6. Prototypbilen har ett batteripack på 26,5kWh vilket är främsta orsaken till att bilen väger 205kg mer än motsvarande dieselbil. Elmotorn på 85kW ska räcka för att avverka 0-100km/h på 11,8sek och ge en toppfart på 130km/h. Under gynnsamma förhållanden anges räckvidden till ca 150km.

VW Golf e-motion IPInteriört känns Golfkänslan igen även om de analoga instrumenten skiljer sig en del från fossilmodellerna. Det finns som sig bör även en display i mittkonsolen som visar energiflödet i bilen som t.ex när batterierna ger kraft till elmotorn och kupévärme samt vid regenerering av energi tillbaka till batterierna vid inbromsning. Det hela är mycket snyggt och känns gediget och förtroendeingivande.

Bilen startas ljudlöst, det enda som indikerar att bilen är igång är att effektmätaren(som ersatt den traditionella varvräknaren) ställer sig i noll-läge. Jag för växelväljaren till drive och vid gas rullar bilen iväg med ett brummande ljud?! Bilen har nämligen ett ljudvarningssystem som ger ifrån sig ett artificiellt motorbrum i farter under 40km/h. Eftersom det är en elbil så är det fin respons vid gaspådrag och bilen är kul att köra tack vare direkt styrning och spänstig vägkänsla. Det finns två växellägen att välja på för färd framåt där den ena växeln är i stort sett fri från regenerering medan eco-läget har mer kännbar energiåtervinning när man släpper upp gasen.

VW Golf e-motion Typ-2 laddsladdProvbilen laddas via Mennekes Typ-2 laddkontakt och har laddkablar för både Typ-2 och Schuko Mode-2. När bilen är parkerad och ansluten till elnätet kan kupén förklimatiseras innan avfärd. Tillsatsvärme i form av etanol/diesel-värmare finns inte även om det skulle behövas i nordiskt klimat – i gengäld är bilen istället helt fossilfri!

I maj 2014 kommer Volkswagens serieproducerade e-Golf till Sverige och då är det givetvis nya Golf gen7 som elektrifieras. Batteripacket i serieversionen minskas ner till  24,5kWh och den kommer stödja snabbladdning med CCS (Combo T2) som är den nya Europastandarden för snabbladdning. Priset är inte bestämt ännu men ska enligt uppgift hamna en bit under 400.000kr.

I början på nästa år kommer VolksWagens nästa elbil laseras i Sverige, VW e-Up!

Annonser

4 thoughts on “Provkörning: VW Golf Blue-e-Motion

    • Som jag uppfattade så hade den ”hybrid”-bromsar, dvs regenerering av rörelsenergi vid lätt tryck på bromspedalen. Det fanns två olika kör-mode att välja genom att lägga i drive eller eco växel – där drive var väldigt likt highway-växeln i C30 electric, dvs frihjulande utan regenerering.

  1. Hmmm hur tänker VW?
    Snabbladdning via ett interface som ännu inte har några snabbladdare, samtidigt som räckvidden är kortare och priset högre än för 1:a generationens Leaf med genration 2 på väg.
    Av de man läser från VW totalt så verkar det som deras ”elbilssatsning” mest är till för att det inte skall se ut som att de igör något runt elbilar men i övrigt hoppas att deras förbränningsmotorer skall leva vidare för evigt. (jag har gärna fel)

    • Håller med om att det skulle vara enklare om fordonsbranschen kunde enas om en och samma standard för snabbladdning av elbilar.
      Gällande e-Golfens räckvidd och energiförbrukning så är det troligen angivet utifrån NEDC-körcykeln. Vad det blir i verkligheten med några minusgrader får vi väl veta först framåt julen 2014.
      Gillade Golf e-motion skarpt och tror den kommer bli populär som elbil – om inte priset hamnar för nära 400.000kr strecket vill säga…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s