Elbilsförsäljningen backar

Enligt ny statistik från BilSweden så såldes bara 29 st rena elbilar under mars månad varav 28 st Nissan Leaf & 1 st C30 electric. Under samma månad föregående år såldes det 33 st rena elbilar vilket innebär att nyregistreringarna faktiskt har minskat med 12%!

Den stora skillnaden är att det nu även finns Plug-In Hybrider tillgängliga vilka tar större delen av supermiljöbilspremierna och i föregående månad såldes hela 147 st PHEV, varav 28 st Toyota Pruis Plug-In som i bästa fall når en fossilfri räckvidd på 20km. Det är nog inte många Prius Plug-In ägare som bemödar sig att verkligen laddar bilen när den är parkerad då det är bökigt att hitta laddplats och dessutom obekvämt och smutsigt att krångla fram laddsladden ur bagaget för ynka 2 mils laddning.

Det är lätt att dra paralleller till den tidigare miljöbilsklassningen av etanolbilar där etanolbilsköparna erhöll skattebefrielse under de första 5 åren och dessutom kunde få gratis miljöbilsparkering i vissa städer – detta utan krav att sedan tanka etanol!

En elbilsförare är där emot så illa tvungen att ladda under parkeringstiden för att över huvud taget kunna använda bilen, vilket borde premieras med större premie samt även förmåner i användandet av elbilen och möjlighet att snabbladda för att kunna företa längre resor.

miljöaktuellt.se – Försäljningen av elbilar ökar

Annonser

4 thoughts on “Elbilsförsäljningen backar

  1. krav eller inte – etanolbilsägarna tankade ju etanol även utan krav, Det såg vi på statistiken. Onödigt att bygga upp en dyr kontrollapparat bara för att…

    • Det är inte kontroll som är lösningen utan jag efterfrågar en mer differentierad supermiljöbilspremie där rena elfordon ska få större kickback vid inköp samt även fler trafikförmåner än plug-in hybrider. En ren elbil går alltid på el men en PHEV drivs antingen på el eller fossilbränsle – beroende på körstil, elektrisk räckvidd och laddbeteende hos föraren.

      • Självklart skall en elbil ha bättre incitament men här lär ju jobb på Volvo gå före miljön.
        Undrar hur det går med industrialiseringen av C30 electric som Volvo talat om och där största delen är baserat på stöd?
        C30 är gammal och den nya plattformen utvecklas mot en ny förbränningsmotor…..

        Företagsstrategisk är det mig veterligen bara Renault av de etablerade fordonstillverkarna som insett att omvägen via en hybrid är att dra ut på problemet. Varför de samtidigt missat antisladd på Kangoon är svårförståeligt..

      • Renault/Nissan men framför allt Tesla storsatsar på utveckling av rena elbilar och ser ut att lyckas få fram bra produkter (med undantag för Kangoo ZE).

        Tyvärr hänger inte utbyggnaden av laddifrastruktur med då det är vårt att hitta affärsmodeller som är lönsamma samt att flera olika standarder gör det svårt att veta vilken typ av snabbladdning som kommer efterfrågas inom kommande år.

        Plug-In Hybrider är ett litet steg i rätt riktning men bilarna är dyra pga dubbla drivlinor samt får troligen höga kostnader för service. Ägarna till PHEV behöver inte ändra beteende utan kan strunta i laddning och tanka fossilt – supermiljöbilspremien får de ändå!
        Dock finns det förhoppningsvis PHEV-förare som kommer ladda och då märka att de endast behöver tanka ett fåtal gånger per år – och de kommer då att inse att med lite planering kan de välja en helelektrisk bil när det är dags att byta ut Plug-In Hybriden om några år… Kanske?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s