Provkörning: Tesla Model S

Tesla Model S var på Sverige besök i samband med IKEAs elbilsseminarie i Älmhult den 21 mars och jag fick då möjlighet att ta en kortare provtur med underverket.

Tesla Model S frontTesla Model S säljs i flera utföranden och prisklasser beroende på batteristorlek, prestanda och utrustning. Budgetvarianten med motoreffekt på 225kW och 60kWh batteripack, vilket ger en räckvidd på 375km, kostar 60.000€ som med dagens kronkurs innebär ca 528.000SEK. Samma utrustningsnivå men med motoreffekt på 270kW och batteripack på 85kWh som ger 480km räckvidd, kostar 68.700€, dvs. 605.000SEK.

Model S Performance har också 85kWh batteri men motoreffekten är istället 310kW vilket skjuter iväg bilen 0-100 km/h på 4,6sek! För 80.600€ eller 709.000SEK får man även bättre väghållning samt läderklädsel och spoiler i kolfiber.

Utöver standardvarianterna finns en begränsad upplaga av 500 bilar med beteckningen Model S Signature och är fullspecade med utrustning för 83.850€ eller 737.000SEK. Kombinationen Model S Signature Performance går loss på 91.750€ dvs 806.000SEK! För mer info om utrustningsnivåer gå till: www.teslamotors.com/en_EU/models/options

Tidigare fanns även en enklare variant av Model S med endast 40kWh batteripack men då bara 4% av köparna valde denna så har den utgått. De köpare som beställt denna kommer få en bil med 60kWh batteri men som mjukvarumässigt är strypt till 40kWh. nyteknik.se – Tesla slopar minsta batteriet

Tesla Model S interiörNär man sätter sig i bilen slås man av rymden i kupén, framförallt benutrymmet på förarplatsen är enormt främst tack vare avsaknad av mittkonsoll och kardantunnel.

Förarmiljön domineras av den 17 tum stora pekskärmen som innehåller allt från GPS till information om drivlinans energiflöden samt web-läsare för att nämna några.

.

Bilen har varken tändningsnyckel eller startknapp, den startar automatiskt när jag sätter foten på bromspedalen – innovativt och nytänkande! Jag lägger ovant rattväxeln i drive och rullar ljudlöst iväg på en kort sväng och bilen känns otroligt gedigen och välbyggd.Tesla Model S IPModel S ger fin respons när jag gasar och släpper jag gaspedalen frirullar Teslan utan märkbar regenerering. Återvinning av rörelseenergin sker istället vid inbromsning innan bromsarna tar vid straxt innan stillastående. Tyvärr blev det bara en kortare tur i centrala Älmhult men det gav helt klart mersmak!

Tesla Model S bagage frontKliver så ur bilen och tittar närmare på bilens lastmöjligheter och förutom ett stort bagageutrymme bak finns även ett mindre lastutymme fram -liknande Porsche/Bubbla! Inga problem att få med packning för längre semesterresor!

Tesla Model S kan även förses med en extra bakåtvänd sätesrad i bagageutrymmet vilket gör bilen 7 sitsig!

Tesla Model S rearFör att ladda bilen rekommenderas minst 3-fas/16A vilket ger en laddeffekt på 11kW som då laddar ett tomt 85kWh batteri fullt på 8-9 timmar, ökar man till 32A eller 22kW laddeffekt så halveras laddtiden.Tesla Model SFörsäljningen av Tesla Model S går över förväntan och det är mer än 15.000st bilar beställda varav 5000st nu har levererats till kunder i USA. Norge är det land i Europa där Tesla säljer bäst med 1000st Model S bokade av Norska kunder och i snitt bokas  det 3st Model S om dagen i vårt elbilsälskande grannland.

Här i Sverige går försäljningen lite trögare men de första två exemplaren av Model S Signum beräknas levereras till sommaren – en till Stockholm och en till Göteborg.

Elon Musk som är VD för Tesla Motors har precis meddelat att företaget nu går med vinst och går nu ut med ett väldigt förmånligt leasingavtal för Amerikanska kunder, där han personligen förbinder sig att köpa tillbaka bilarna till ett förutbestämt pris efter 3 år, vilket garanterar den som köper en Model S en leasingkostnad på 500USD per månad dvs ca 3300SEK/månad.

Priset för Tesla Model S kan tyckas väl saftigt men räknat på pris/kWh så blir det  8.800SEK/kWh för 60kWh varianten eller knappt 7120SEK/kWh med 85kWh battreripack. Jämför man kWh-priset med Nissan Leaf så ligger det på 14.250SEK/kWh och för Mitsubishi iMiEV är priset 22.690SEK/kWh.

Annonser

8 thoughts on “Provkörning: Tesla Model S

  1. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

  2. Jag kikade på bilen idag i Malmö, helt fantastisk. Jag vill också ha en sådan. Äntligen lite nytänk i bilbranschen. Den skulle lika gärna kunna heta ICar och komma från apple.

  3. Jag vill ha en nu. 🙂
    Jag håller på att planera för solceller för laddning av elbil off grid. Det måste vara optimalt.
    Synd att man fortfarande måste betala trängselskatt med en elbil, borde vara fritt för att öka försäljningen/användningen av elbilar.

    • jag har själv planerat på solceller ett tag och jag har kommit fram till att de som pasar mig best (med att ladda på natten) är on grid solceller, men som jag dimentionerar att ge mer ström en va elbilen tar räknat pär år. de blir mycket billigare att använda nätet som slagring istellet för batterier och det börjar komma mer och mer såna möjligheter från elbolagen nu ochså 🙂

      synd bara att EU blockar alla billiga solceller från och med i år (de dubblar priserna med skatt)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s