Renault fryser Sverigelansering av ZOE

Renault ZOE har nyligen börjat säljas i Frankrike och kommer under våren att lanseras  i ytterligare 11 länder i Europa. Tyvärr dröjer det till slutet på 2014 innan ZOE kommer till Sverige och övriga nordiska länder. Den försenade introduktionen beror enligt Renault på att ZOE ska uppgraderas med aktiv batterivärme och förbättrad värmekomfort i kupén för att klara vårt nordiska klimat. Renault ZOE Paris 2012ZOE är något mindre än LEAF i storlek med ett smalare baksäte som precis rymmer tre personer. Batteriet är på 22 kWh och består av 192 celler i 12 moduler vilket enligt NEDC ska ge bilen en teoretisk räckvidd på 210km, men Renault säger att ZOE i praktiken har 100-150km räckvidd vid normal användning. ZOE har krocktestats av Euro NCAP och fick full pott – fem stjärnor. Norsk Elbilforening har provkört ZOE i Lissabon, läs mer här: www.elbil.no – Vi har provekjort elbilen Renault Zoe

Renault ZOE Cameleon ChargerZOE har Renaults egenutvecklade AC-laddare kallad Chameleon med variabel laddeffekt på 3kW – 43kW. Oavsett effekt så sker laddning via ett Mennekes Typ2  uttag placerat under Renault-märket i fronten. Chameleon laddar ett tomt batteri till 80% SOC på 30min med 43kW snabbladdning eller 60min med 22kW semi-snabbladdning.

Merparten av laddningarna sker dock nattetid vid hemmet eller på dagen vid arbetet och Renault rekommenderar att ZOE ägarna installerar en Wall-Box, en merkostnad på 8-10.000SEK.

Renault anger följande laddtider beroende på vilken laddeffekt som finns tillgänglig:Renault ZOE charging optionsMen efter att de första bilarna levererats till kunder i Frankrike visar det sig att laddning via ett vanligt eluttag med 230V/10A kan ta så lång tid som 18 timmar! http://myelifenow.blogspot.fr/2013/04/renault-zoe-and-its-cameleon-charger.html    Extra oförutsedd utgift för Wall-Box samt orealistiskt lång laddtid hos vänner och bekanta med 230V/10A har gjort att vissa kunder annullerat sina beställningar på ZOE.

Vi får hoppas att Renault hinner får ordning på laddtiderna vid låg effekt innan ZOE introduceras på Svenska marknaden i slutet på nästa år…

Annonser

5 thoughts on “Renault fryser Sverigelansering av ZOE

    • Correct, but the problems with the chameleon charger occur when connected to 1-phase AC. The current is then limmited to 4 amps! Strange…

    • Tittade på bilarna i Danmark i helgen och de har inte den nordiska specen. ZOE verkar vara en väldigt trevlig liten stadsbil, tyvärr fick jag inte tillfälle att provköra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s