1år och 2500mil med Leaf

Det har gått precis ett år sedan jag fick Leafen levererad med biltransport från Mobility Motors i Malmö och trippmätaren står nu på 25165km. För ett år sedan kändes det som ett stort steg att lämna det invanda och trygga beteendet att köra och tanka fossilbil men faktum är att jag inte fått stopp en enda gång, även om jag vid något enstaka tillfälle inte känt mig helt säker på att energin i batteriet skulle räcka ända fram.

Givetvis har Leafen begränsningar, fram för allt när det gäller räckvidd, så vid längre resor till släkt, vänner och div. skidorter nyttjas familjens andrabil flitigt, en Volvo V70. Faktum är att Volvon är en förutsättning för att familjen ska kunna äga elbil för min jobbpendling till Göteborg. Att vi dessutom bor i eget hus med parkering och möjlighet att ladda elbilen på tomten är något som underlättar vårt elbilsägande.

Den Renault Megane E85 som ersattes som pendlarbil för ett år sedan hade en bensinförbrukning på 0,69 l/mil och CO2-utsläpp på 160g/km. Under  det gångna året har jag alltså sluppit tanka ca 1725liter bensin som skulle kostat ca 24.000kr och jag har inte heller släppt ut 4ton koldioxid i atmosfären.

Beroende på årstid så förbrukar Leafen mellan 2-3kWh/mil (inkl. laddförluster) och den har under året alltså förbrukat knappt 6500kWh el vilket har kostat hushållet ca 9.000kr. Svensk energimix består till mycket stor andel vattenkraft, kärnkraft och även vindkraft vilket gör att elektriciteten för framdrift av elbilar har ett CO2-utsläpp på låga 4g/km som jag skrivit om i tidigare inlägg: blixtgordon.nu – Nissan Leaf släpper ut 4gr CO2 per km  Utifrån detta har Leafen under året släppt ut 0,1ton CO2 att jämföra med 4ton för Megane och då är inte CO2-utsläpp vid produktion av fossilbränslet medtaget!

Leaf sommardack igen1-årsdagen som elbilsägare firades något spartanskt med byte till sommardäck och imorgon är första servicen inbokad (serviceintervall 12mån/30,000km)!

One thought on “1år och 2500mil med Leaf

Kommentera

