18 mil till Halmstad utan större problem

Den 27 april körde jag Leafen 18 mil från Timmervik till Halmstad. För att klara denna resa krävs ett laddstopp på vägen och snabbladdaren hos Hedin Bil i Mölndal var ett enkelt val, även om det inte kändes optimalt att ladda redan efter 43 km. När laddningen startade visade laddaren att batteriet hade 69% laddning. För att få så mycket laddning som möjligt för de resterande 134 km laddade jag i hela 40 minuter och laddaren visade på 98% SOC när jag återupptog min resa söder ut.Halmstadresa snabbladdning fredag

Termometern visade 6 grader och för att säkert klara hela resan bestämde jag mig för att hålla en hastighet kring 90 km/h och försöka få lite draghjälp av en lastbil. Det var gott om lastbilar på väg söder ut på E6:an så det var inga problem att hitta snålskjuts. Självklart körde jag hela vägen i eco-mode och stängde även av AC och värme i kupén.Halmstadresa lastbilEfter 1 timme och 38 minuter lämnade jag mitt resesällskap och svängde av E6 för vidare färd mot Halmstad centrum. När jag parkerade visade det sig att jag klarat resan med god marginal då instrumenten angav 11 km återstående räckvidd. Halmstadresa IP frammeModerat hastighet och ett längre laddstopp gjorde att de knappa 18 milen avverkades på precis 3 timmar. Färddatorn visade på smått sensationella 1,1 kWh/mil, vilket innebär att hela resan förbrukat energi för 20-30 kr! Halmstadresa IP hemmatNattladdningen förbrukade 23 kWh och när jag påbörjade min hemresa angavs en räckvidd på hela 205 km vilket gjorde mig lugn. Dock skulle det visa sig svårt att hitta lämplig draghjälp då det inte var några lastbilar på väg norrut en lördag. En turistbuss fick duga trots att den höll en medelhastighet kring 110 km/h. Genom att jämföra återstående räckvidd med GPS:ens angivna avstånd till laddaren i Mölndal syntes tydligt att jag låg på marginalen under hela hemresan. När det bara är 1,5 km kvar till snabbladdaren i Mölndal visar räckviddsmätaren plötsligt bara tre streck! Bilen klarade dock att ta sig hela vägen fram till laddaren men jag medger att jag vid detta tillfälle upplevde ett visst mått av räckviddsoro.Halmstadresa IP hemmat HedinLaddar återigen hos Hedin i Mölndal, denna gång är anläggningen stängd men jag har tillfälligt fått låna ett kort för att kunna ladda. Jag har 43 km kvar tills jag är hemma i Timmervik igen så jag laddar bara i 26 minuter. Lördag eftermiddag känns laddplatsen väldigt ödslig, tur att det finns en Sibylla tvärs över Göteborgsvägen.  Halmstadresa snabbladdning sondagHemresan gick något snabbare tack vare högre snitthastighet och kortare laddstopp och sträckan Halmstad – Timmervik tog totalt 2 timmar och 40 minuter.

Utan snabbladdaren i Mölndal skulle jag varit tvungen att ta familjens fossilbil de 18 milen ner till Halmstad. Bara en laddare i Mölndal mellan Göteborg och Halmstad är dock i minsta laget. Det vore inte dumt med snabbladdare även i Varberg och Falkenberg så framtida elbilsresor kan genomföras utan oro…

One thought on “18 mil till Halmstad utan större problem

Kommentera

