900 km elbilsresa till Norge

I onsdags packade jag in mig i Leafen tillsammans med Christopher på Hurtigs Bil för att uppleva det norska elbilsundret från första parkett – förarsätet i egen elbil! Målet var motorbanan i Våler som ligger 172 km norr om Oslo, en total körsträcka på ca 450 km från Timmervik. En sådan elbilsresa är omöjlig att göra i Sverige utan flera övernattningar för långsamladdning. I Norge är resan fullt genomförbar även om det krävs flera stopp på vägen för att snabbladda.

Största utmaningen på resan blev att ta oss till Svinesundsparken där den första Norska snabbladdningsstationen är placerad. Enligt Hurtigladekartet på ladestasjoner.no så har Ishavsveijen en snabbladdstation med 2 st CHAdeMO-laddare på platsen. Kontaktade operatören innan resan för att säkerställa att laddarna verkligen var i drift samt ta reda på hur betalning man betalar för laddning. Fick positivt besked att båda laddarna fungerar och att det dessutom är gratis att ladda på alla Ishavsveijens snabbladdare. Ytterligare snabbladdningar i Norge har vi inte förberett så noga utan vi förväntar oss att det ska fungera utan problem då det finns många operatörer och platser att ladda vid. Innan framkomst till Våler har vi planerat in en övernattning på Rica Hotell i Hamar som ligger 120 km norr om Oslo.

Från Timmervik är det 155 km till Svinesundsparken vilket är i längsta laget så vi planerar in ett första laddstopp och lunch i Tanumshede för långsamladdning vid kommunhuset. Givetvis kontaktas Tanums kommun i förväg för att säkra tillgång till ström vid framkomst.

När vi startar vår resa från Timmevik kl 14:40 anger bilens färddator en estimerad räckvidd på 179 km. Lägger i eco-växel och rullar i beskedlig hastighet norrut på E6 och kommer fram till Tanumshede med 45 km återstående räckvidd.Laddning TanumshedeLaddstolpen är inte publik men den blir snabbt upplåst och vi kan ladda utan problem. En pizza och 85 minuter senare har vi ökat på vår återstående räckvidd till 92 km och vi rullar vidare mot Svinesundsparken.Snabbladdning SvinesundsparkenVid framkomst till Svinesundsparken har vi 23 km återstående räckvidd. Det står redan en Leaf och laddar vid den ena av snabbladdarna så vi parkerar framför den andra och kopplar in oss. Tyvärr vill laddaren inte starta så vi får snällt vänta till den första Leafen laddat klart vilket tar en kvart. Den andra laddaren fungerar fint och vi ökar på till 139 km räckvidd på 30 minuters laddning och rullar vidare norrut på norska vägar.

Vi söker efter snabbladdare i Leafens GPS men hittar inga på vägen till Oslo så vi surfar in på Hurtigladekartet istället. Där finns snabbladdare och information om status i realtid. Vi navigerar oss fram till Ishavsveijens snabbladdningsstation i Vestby, 72 km norr om Svinesundsparken, och anländer med 50 km återstående räckvidd. Snabbladdning VestbyTrots att laddstationen har tre fungerande snabbladdare är det fullt! Vi ställer oss på kö och det kommer straxt ytterligare en Leaf efter oss. Den vita Leafen som laddade före oss vid Svinesundsparken står redan och laddar i Vestby. En kul effekt av att elbilar har begränsad räckvidd är att sannolikheten är stor att man träffar på samma personer om man gör flera laddstopp under lite längre elbilsresor – förutsatt att man färdas åt samma håll på större vägar. Efter bara några minuter blir det en plats ledig och vi ökar räckvidden från 50 km till 137 km på 25 minuter.Bussfil i OsloVi kör vidare norrut och passerar Oslo kring kl 20:50 så det är inte speciellt mycket trafik – men bara för att vi får så kör vi i bussfilen. Medelhastigheten sjunker genom den Norska huvudstaden vilket ökar på räckvidden – nästa stopp gör vi efter 109 km vid Statoil i Minnesund och räckviddsmätaren blinkar varnande att det endast återstår 12 km när vi parkerar vid laddaren.Snabbladdning Statiol MinnesundDetta är första gången som vi får betala för att ladda och vi har att välja på 44 NOK för 15 minuter eller 74 NOK för 30 minuter. Vi väljer det senare och köper dessutom var sin korv och dricka vilket gör detta laddstopp till det dyraste under vår resa. Kl 22:09 fortsätter vi med 132 km räckvidd enligt Leafens guessometer vilket är fullt tillräckligt för de återstående 55 km till Rica Hotell i Hamar dit vi anländer kl 22:47 med 84 km återstående räckvidd. Resan har alltså tagit totalt 8 timmar och sju minuter…Laddplats Rica Hotell HamarVi hittar en parkeringsruta(extremt smal sådan) för elbilar men något saknas för att vi ska kunna ladda… Nattportiern är allmänt förvirrad men föreslår att vi drar ner en skarvsladd från hotellrummet på tredje våningen vilket löser nattens laddning.Laddning Valer BanenDagen därpå kör vi vidare till Våler Banen som ligger 61 km från Hamar. Där finns laddstolpe så vi har full laddning när vi åker tillbaka till hotellet i Hamar på kvällen.   Start från Hamar 20130528Laddar via skarvsladd från hotellets fönster ytterligare en natt. Nästa dag visar Leafen en estimerad range på smått sensationella 201 km vilket är all time high under de knappt 30000 km jag ägt och kört Leaf. Förklaringen till detta är att medelförbrukningen under de hittills körda 450 km legat på låga 1,1 kWh/mil. Kl 8:56 rullar vi iväg för att avverka dagens första 125 km till snabbladdaren vid ABB:s kontor i Alnabru i Oslo. Räckvidden sjunker snabbt och när det återstår ca 2 km till snabbladdaren visar guessometern bara streck!Snabbladdning vid ABB i OsloVi klarar oss hela vägen fram till ABB:s snabbladdare. Efter 10 minuter dyker en vit Leaf upp och föraren frågar hur länge vi kommer ladda. Svarar att vi behöver ytterligare ca 30 minuter så han drar på sig löparskor och ger sig iväg på en löparrunda i omgivningarna. Efter 37 minuter snabbladdning och en kaffe i ABB:s reception beger vi oss vidare med 144 km range. Målet är att ta oss de 110 km till Svinesundsparken.Snabbladdning Svinesundsparken 2Vid framkomst till Svinesundsparken har vi 6 km återstående range och vi startar laddning och äter lunch på ett kafé några hundra meter från laddstationen. Efter 57 minuter rullar vi vidare med 133 km range. Laddaren informerar om att vi laddat från 14% SoC till 89% SoC på 31 minuter och under den tiden förbrukat 17,7 kWh. Detta är första gången under vår resa som vi inte träffar på andra elbilsförare vid snabbladdning men det kanske beror på att det inte går att köra så mycket längre söderut då det inte finns snabbladdare inom räckvidd på svenska sidan gränsen?Artikel i Bohuslanningen 29 maj 2013Vi stannade åter igen i Tanumshede för normalladdning vid kommunhuset och passade samtidigt på att träffa en reporter från Bohuslänningen. Vårt besök blev en förstasides-nyhet och jag passade på att lobba för en snabbladdningsstation i anslutning till Oppen – det nya stora handelsområdet som byggs vid E6. Efter en timme och 52 minuter hade vi ökat vår räckvidd från 103 till 155 km så vi tackade för oss och körde de sista 105 km hem till Timmervik dit vi anlände med 30 km marginal kl 17:18.

Både uppresan och hemresan hade tagit ca åtta timmar och 10 minuter vardera vilket ger en medelhastighet på 48 km/h inkl. laddstopp. Enligt reseplaneraren i google map ska denna resa på 390 km ta fyra timmar och sju minuter – dvs en medelhastighet med fossilbil på ca 92 km/h. Å andra sidan så har de totalt 900 km kostat ca 90 kr för snabbladdning på Statoil samt ytterligare ca 22 kW normalladdning för att återladda till 100% SoC vid hemkomsten. Totalt ca 115 kr vilket ger en milkostnad för drivmedel på knappt 1:30 kr/mil. Motsvarande drivmedelskostnad för en fossilbil som drar 0,5 l/mil blir ca 670 kr för hela resan.Karta E6 Timmervik - Hamar 20130526På kartorna ovan är båda resornas laddstopp markerade och det är bara att konstatera att en snabbladdningsstation i Tanum hade kortat ned restiden till sex timmar och 30 minuter.

 

Annonser

One thought on “900 km elbilsresa till Norge

  1. Ping: Timmervik – Oslo – Timmervik; 54 mil på 10 tim | blixtgordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s