Malmö – Timmervik, 32 mil på 9,5 timme

Efter söndagens prisutdelning och middagsbuffe efter oecr var det dags att ta sig hem från Malmö till Timmervik igen. Eftersom jag planerade att jobba på måndagen så fanns ingen tid för nattladdning/övernattning längs vägen så jag bestämde mig för att köra i ett streck (nåja nästan iaf). Vid start var låne-Leafen nästa full-laddad men det spelade mindre roll då första anhalten var snabbladdaren på OKQ8 i Glumslöv knappt 6 mil bort.Malmo-Stenungsund_20130602_kl_1856Malmo-Stenungsund_genvag_OKQ8_GlumslovCHAdeMO-laddaren i Glumslöv är dock endast tillgänglig för södergående trafik på E6. Kör man norrut måste man först passera laddaren och sedan vända vid södra avfarten till Helsingborg, avfart 27. Efter laddning är det tänkt att man snällt kör vidare söderut för att åter vända norrut vid avfart 26, en omväg på ca 12km. Detta faktum irriterade mig mycket då jag insåg att denna onödiga omväg riskerade att spoilera min resan.

Under tiden Leafen laddade upptäckte jag en cykelväg med vägbom (vilken kan anas i bakgrunden på bilden ovan). Bommen var olåst vilket gjorde att jag slapp lägga värdefull räckvidd på att fortsätta söderut på E6 efter laddning! Kartan till vänster visar min alternativa genväg på min fortsatta resa norrut 🙂

Laddade fullt i Glumslöv innan jag ställde in fartbegränsaren på 97km/h och sökte upp en lämplig lastbil som kunde ge lite draghjälp till nästa laddställe. Malmo-Stenungsund_20130602_kl_1929

Efter Glumslöv är det glest mellan snabbladdarna då nästa CHAdeMO-laddare finns vid Hedin Bil i Mölndal, 21 mil norr om Glumslöv. Det krävs alltså ett längre stopp för normalladdning på vägen och då är 16A-laddning att föredra (inför resan hade jag lånat en 16A-laddsladd av Hurtigs Bil i Kungälv).

Max vid E6 i höjd med Falkenberg har enligt uppladdning.nu en 16A laddstolpe och jag ringde även till restaurangen för att försäkra mig om att det fanns ström i uttaget. Trots mina grundliga efterforskningar visade det sig att laddstolpen var strömlös!! Efter lite letande fann jag ett 3-fas uttag vid varuintaget på baksidan av Max vilket jag fick tillåtelse att använda. Där fick jag även nytta av min grenkontakt 400V/16A till tre 230V.Malmo-Stenungsund_20130602_kl_2136Efter drygt 4 timmars laddning då tiden fördrevs med hamburgermeny, tre muggar kaffe samt ett nytt blogginlägg om min vinst i oecr samt delar av detta inlägg var det så dags att rulla vidare mot snabbladdaren i Mölndal 9 mil norrut.

Malmo-Stenungsund_20130603_kl_0110Då jag knappade in Flöjelbergsgatan i Mölndal som destination i GPS:en upplyste färddatorn om att batteriladdningen troligen inte var tillräcklig för att ta mig hela vägen, detta trots att räckvidden angavs till 114km.

Jag var inte på humör att ladda ytterligare så det fick gå ändå. Satte fartbegränsaren på 95km/h och lade mig på halvbehagligt avstånd bakom lastbil nummer två.Malmo-Stenungsund_20130603_kl_0217Vid framkomst till snabbladdaren hos Hedin Bil så hade jag 28km återstående räckvidd vilket innebär att jag skulle kunnat korta ner laddstoppet i Falkenberg med ca en timme. Laddade inte fullt denna gång då det endast återstod 4 mil på min hemresa – dessutom känns laddplatsen vid Hedin Bil väldigt ödslig nattetid. Malmo-Stenungsund_20130603_kl_0232Eftersom längre elbilsresor kräver bra koll på energiförbrukning och återstående räckvidd visas avslutningsvis en bild som sammanställer färddatorns information vid start och samtliga tre laddstopp samt vid hemkomst till Timmervik. Malmo-Stenungsund_IP_Start_Stopp

Min elbilsresa på knappt 32 mil avverkades på 9 timmar och 38 minuter. 1 timme och 3 minuter var stopp för snabbladdning medan 4 timmar och 21 minuter gick åt för normalladdning.

Erkänner villigt att jag inte kommer göra denna resa igen om det inte kommer upp snabbladdare på fler ställen utefter E6!

2 thoughts on “Malmö – Timmervik, 32 mil på 9,5 timme

  1. Ping: Bensinbolag har svårt att ställa om | blixtgordon

  2. Du får åka Norrut istället:-)

    Var en tur till Oslo med en av Leafarna och från Henån till snabbladdaren i Svinesundsparken är det 118km så tvärs över till Munkedal.

    Med 138km inladdat påväg hem och sedan 90km/h på farthållaren var det 4km kvar framme i Henån. Mellan Munkedal och Henån är det 70kmh väg

    Mellan Svinesund och Oslo är det 112km och laddade i Moss men konstaterar att kortaste tiden att resa den sträckan bör vara att köra lite saktare 90km/h (100km/ fartgräns) och inte stanna för att ladda.

Kommentera

