Sverigepremiär för VW e-up! i Almedalen

Der neue Volkswagen e-up!Volkswagen kommer visa sin första serietillverkade elbil under Almedalsveckan i Visby i nästa vecka. Den fyrsitsiga e-up! har en elmotor på 60 kW/210 Nm som ger en toppfart på 135 km/h och en acceleration 0-100 km/h på 14 sekunder. Litium-jon-batteriet på 18,7 kWh sitter integrerat under golvet och ger e-up! en räckvidd på 150 km (enligt NEDC).

Uttaget för laddning sitter gömt bakom ”tankluckan” och är av typen Combined Charging
System (CCS) som innehåller en kombinerad typ 2-kontakt för laddning med växelström samt Combo likströmskontakt för snabbladdning. e-up levereras med en Schuko/mode 2 kabel för tillfällig laddning upp till 10A samt en kabel för publik laddning; typ 2/mode 3.

Säljstart för e-up! i Sverige beräknas till september då också priset fastställs.

http://news.cision.com/se/volkswagen-personbilar/r/volkswagens-elbil-e-up–far-svensk-premiar-i-almedalen,c9435123

Annonser

2 thoughts on “Sverigepremiär för VW e-up! i Almedalen

  1. Kan den inte ladda på 16A 220V???????

    Vid en jämförelse mellan min Clio från -97 som kan snabbladdas (fanns en snabbladdare vid Stora Teatern i Göteborg tex) har 10 och 16A laddning, bränsle värmare och kalasbra färddator, så ter det sig som om man gjorde allt rätt med den befintliga tekniken för 16år sedan, medan man nu med mer befintlig teknik klantar sig.
    Anledningen till utrustningsnivån på Clion är den kravspec man gemensamt skrev för att upphandla 200 elbilar till Sverige och som sändes till ”alla” biltillverkare och Renult runt 1996 tog hem.

    Kanske är det dax att damma av den och åter lämna in den till biltillverkarna då den inte ens verkar behöva uppdateras för att vi skall få Nordiska elbilsbehov uppfyllda (värme och samma räckvidd på vintern). Tekniken möjliggör ju dock en väsentlig uppdateringsmöjlighet men att uppfylla 1996år nivå kan ju vara en start……
    Värme som inte förkortar räckvidden MÅSTE vara ett möjligt tillval i länder med vinter.

    • Laddning med Schuko med mer än 10 ampere är inte att rekommendera. Troligen är det högre laddeffekt när man använder type-2/mode-3 kabeln.
      Återkommer med besked när jag tittat närmare på e-up! i Almedalen nästa vecka

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s