Välutbildade män med bra lön kör elbil!

Enligt en norsk rapport är det främst välutbildade män med bra lön som är först med att köpa elbil. De lever oftast i utkanten av en större stad, i ett hushåll med mer än en bil och elbilen används främst för pendling och ersätter då en konventionell bil eller resande med kollektivtrafik.

De främsta motiven till att skaffa elbil är ekonomiska incitament, miljöhänsyn, låga driftkostnader samt att elbilar är pigga och roliga att köra. Jag har inget att invända mot denna rapport så det stämmer nog rätt bra även för Svenska elbilsköpare, trots total avsaknad av de trafikförmåner som Norska elbilsförare har…

Länk till rapporten: compett.org/Attitudes ownership and use of electric vehicles – a review of literature

Den Norska rapporten får stöd av en tidigare Japansk studie som kommit fram till att det främst är ingenjörsutbildade personer med en årsinkomst över 430.000SEK och som även har solceller installerade på sina hustak som ligger i riskzonen för elbilsköp:  Profiling Japan’s early EV adopters

6 thoughts on “Välutbildade män med bra lön kör elbil!

  1. Jag faller nog inom stereotypen för att äga en elbil… -men jag har inte hittat någon ”riktig” elbil ännu, än mindre någon seriös leverantör. Med ”riktig” elbil menar jag ett fordon som inte är en konverterad fossilbil och med seriös leverantör menar jag en leverantör som inte lägger majoriteten av utvecklingspengarna på att forska fram (usla) lösningar så att man inte går miste om efterservice-intäkterna…

    Samma principer gäller solenergi-sidan, även där verkar det vara fullt med bonnfångare till guldgrävare som försöker snylta åt sig överdrivna förtjänster under falska förevändningar.

    Alltså, någon slags skum form av bedrägerier, på bekostnad av både en sund teknikutveckling och en bättre miljö.

    Än så länge har jag en el-vespa som klart uppfyller och överträffar mina förväntningar (noll service på 3 år, rimlig prestanda och för att inte nämna, en mycket god ekonomi). När det gäller ”solceller” är jag ännu en bit från målet även om jag där funnit seriösare leverantörer, dock ingen i Sverige. Målet, eller kalla det för utmaningen, för mig (både för mig som tekniker, och rent ekonomiskt) är att koppla bort mig helt från elnätet, utan att göra alltför stor avkall på bekvämligheter.

    • Planerar själv för solceller och har plats för knappt 55 kvm i söderläge på villataket. Att bli helt självförsörjande så man kan koppla bort sig från elnätet blir nog svårt då elbehovet varierar under året och solelproduktionen lika så men tyvärr ”fasvänt”. Elnätet får även fungera som mellanlagring då solelproduktionen sker under dagtid och elbilen laddas främst nattetid.

      • Håller på & funderar i all form av kombinationer, lagring, hybrid etc. Har inte lagt ned all tid i världen på det, men det känns inte direkt omöjligt att koppla loss sig. Kikade precis på min elräkning, bara för att konstatera att nätavgifter och skatter är extremt irriterande höga…

        Nåväl, en av mina tankar är att köra hybrid, lite i stil (ren brainstorming alltså) med att ha en Prius-motor/generator som drar igång och kapar topparna. Dvs vind & elkraft med batterier klarar snittförbrukning med, säg 50% marginal och vid de tillfällen förbrukningen överskrider så startar hybriden (typ när man kör spis/disk/tvätt/dammsugaren samtidigt…). Grundtanken är att man inte skall behöva så extremt kraftfull alternativenergi-anläggning, och den dyra el som produceras av hybriden gör inte så mkt eftersom (om) den bara går väldigt tillfälligt. Samtidigt så är ju ”hybriden” en slags försäkran.

        I mina funderingar klurar jag på det mesta, och när det gäller solcellerna så har jag för länge sedan sett att det är en väldigt stor skillnad i produktion om man riktar dessa direkt mot solen, jmfrt om man vinklar. Att få solcellerna att följa solen är inte så tekniskt svårt, men kan se lite trist ut på ett hus =). Dvs utmaningen kan ju vara att finna någon rimlig kompromiss.

        ps. hittade prisvärda solceller hos http://www.solartradesales.co.uk/index och det som ligger närmast i tiden (bara för skojs skull) är att fixa solcellsladdning till nämnda El-vespa… -kan ju vara en bra början.

    • Aha, välbetald ingenjör med solceller på villan!? Ingen falsk ödmjukhet här… 🙂
      Själv så uppfyller jag inte alla kriterier fullt ut men iom att jag redan kör elbil så finns en tanke att installera solceller för att bli självförsörjande på drivmedel!

      • hehe.. Nja.. utbildad ingenjör är jag dock inte. Jag har en 2årig KY utbildning. Men som enligt mig ger bättre möjlighet att få ett jobb från början. Sen handlar det om kompetens och hur snabbt man klättrar i företaget och viljan att jobba och ta för sig 🙂

Kommentera

