Provkörning: VW e-Up!

Många biltillverkare passar på att visa upp sina nya miljöbilar i Almedalen varje år och även detta år var flera nya elbilar på plats i Visby. En av de mest intressanta elbilarna är e-Up! från Volkswagen som kommer till Sverige i höst. VW e-Up! Almedalen GordonExteriört utmärker sig e-Up! genom stora bågformade LED-ljus i främre stötfångarna, blanka 15-tums aluminiumfälgar samt VW-emblem på blå bakgrund i fronten. Utöver detta har fronten, trösklarna och underredet optimerats för lägre luftmotstånd.

VW e-Up! Almedalen BagageBagageutrymmer skiljer sig inte så mycket från övriga Up!:ar och tack vare ett väl tilltaget djup så bör det utan problem svälja flera matkassar.

VW e-Up! Almedalen InteriorInteriört återfinns ljusgrå säten med blå sömmar och instrumentpanelen har klarlackats i en blågrå nyans på passagerarsidan. e-Up! har fyra dörrar men bredden på 164 cm räcker bara till för två i baksätet.

VW e-Up! Almedalen IPDe analoga instrumenten är enkla och ger tydlig information om energinivån i batteriet samt återstående räckvidd. På instrumentpanelen finns en GPS monterad som visar momentan förbrukning och senaste körmönster med effektuttag och regenerering.

VW e-Up! Almedalen Combo

Uttaget för laddning sitter bakom ”tankluckan” och är av typen Combined Charging System (CCS) som är en kombinerad Typ-2 kontakt för normalladdning med växelström samt en likströmskontakt för snabbladdning.

e-Up! levereras med en Mode-2 kabel utrustad med Schuko/Typ-2 kontakter för tillfällig laddning med 230V, max 10 ampere samt en laddkabel med Typ-2/Typ-2 kontakter för publik Mode-3 laddning upp till 16A.

e-Up! har en elmotor på 60kW/210 Nm och litiumjonbatteriet på 18,7 kWh ligger under baksätet och ska enligt NEDC ge en räckvidd på upp till 150 km. e-Up! väger 1185 kg och accelererar 0-100 på 14 sek, toppfarten uppges till 135 km/h.

Jag startar e-Up! som en vanlig bil genom att sätta i startnyckeln och vrida om tändningen. En liten signal indikerar att bilen är ”igång”. e-Up! är väldigt lättkörd och känns pigg och smidig i lägre farter men tappar kraft över 80km/h. Jag slås av den gedigna känslan och bilen känns välbyggd. Bilen ligger väldigt stabilt på vägen och känns trygg, till skillnad från andra småbilar som C-zero/iMiEV/iOn.

Bilen är självklart automatväxlad och i läge D kan man välja mellan fyra olika nivåer på regenerering, allt från i princip frihjul till kraftig regenerering. I växelläge B får man maximal regenerering som beroende på retardationseffekt även tänder bromsljuset för att varna bakomvarande bilister.

För att utöka räckvidden finns även två olika eco-mode som aktiveras med knappar på mittkonsolen. I eco läget begränsas motorns effekt och i eco+ läget stängs även AC och kupé-värme av, friskluftsfläkten går fortfarande att använda i båda lägena.

Efter ca 15 minuter provkörning är det bara att konstatera att VW har lyckats utveckla en väldigt trevlig och gedigen pendlarbil. Tyvärr saknas en plats i baksätet för att passa mitt behov att rymma hela familjen på fem personer.

Försäljningen av e-Up! startar i september och de första bilarna levereras till Sverige kring v47. Pris meddelas förhoppningsvis redan i början på augusti.

Annonser

2 thoughts on “Provkörning: VW e-Up!

  1. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

  2. Ping: Pris och utrustning för VW e-up! | blixtgordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s