Provkörning: Renault Twizy

Under familjens semestervistelse i Linköping ser jag att Rejmes har fått in Renault Twizy för provkörning så jag smiter iväg in till stan på några ”ärenden” för att titta närmare på fordonet. Twizy har fyra hjul men är definitivt ingen bil och klassas antingen som fyrhjulig motorcykel eller som EU-moped. Jag lånar värstingvarianten som kräver B-körkort.Renault TwizyAtt köra Twizy är vansinnigt kul. Elmotorns 17 pigga hästkrafter sparkar igång direkt när jag trycker på gasen. Toppfarten är 80 km/h men det skakar och skramlar ordentligt i den hastigheten. Twizy är lättkörd med direkt men tung styrning. Den saknar antisladdsystem och bromsarna låser tvärt vid ”panikbroms”. Twizy känns pigg och brutal på samma gång vilket gör den otroligt kul att köra. Twizy är som gjord för stadstrafik och jag kör ett varv i centrala delarna av Linköping och stannar till vid domkyrkan för ett foto.  På väg tillbaka upptäcker jag många nyfikna blickar från uteserveringar och caféer – Twizy drar uppmärksamheten till sig tack vare kaxig design och fulsnyggt utseende.Renault Twizy InstrumentInredningen i Twizy är väldigt enkel med fasta säten och få reglage – instrumenten visar endast hastighet och batteriladdning/återstående räckvidd. Framstolen har fyrpunktsbälte och det finns airbag fram. Passagerarstolen har vanligt trepunktsbälte och går att få med barnkudde. Senare kommer Twizy Cargo där baksätet är ersatt med bagageutrymme.

Grundpriset för Twizy (fyrhjulig MC) är 70300 kr vilket känns överkomligt, den enklare varianten Twizy 45 (EU-moped), börjar på 63800 kr. Det finns gott om extrautrustning. Personligen skulle jag inte välja till sidodörrar, vilket kostar 5300kr extra, utan istället hålla den så enkel och ren som möjligt. Taket ger troligen gott regnskydd även om Twizy skulle kännas ännu busigare utan tak – tyvärr går det inte att välja bort det men ett panoramaglastak för 2300 kr skulle definitivt bli mitt val!

Renault uppger räckvidden till tio mil men försäljaren på Rejmes säger att jag inte bör räkna med mer än 8 mil. Batteriet på 7 kWh laddas fullt på tre och en halv timme och kan endast hyras – 36 månaders hyra med 750 mil årlig körsträcka kostar 579 kr/mån – kortare hyrestid eller längre körsträcka kostar mer. Att hyra batteri över fasta kalenderår känns dock inte helt anpassad för svenskt klimat då Twizy är ett utpräglat sommarfordon.

Twizy är otroligt cool och kul att köra men batterihyra och våra kalla och blöta vintrar avskräcker så jag nöjer mig med en uppfriskande provkörning i strålande sol.

One thought on “Provkörning: Renault Twizy

  1. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    Efter gårdagens blogginlägg om Renault Twizy funderade jag lite kring batterihyran på 579 kr/mån för en årlig körsträcka upp till 750 mil/år. Även om Twizy bara drar 0,63 kWh/mil, vilket ger en drivmedelskostnad kring 1 kr/mil, så innebär batterihyran en tillkommande driftskostnad på mer än 9 kr/mil!
    Twizy skulle fungera perfekt för mig som transportmedel de 7 km mellan hemmet i Timmervik och stationen i Kode om jag skulle tågpendla in till Göteborg. 220 arbetsdagar per år ger en årlig arbetspendling på 308 mil och med lite nöjesresor skulle jag kanske komma upp i 350 mil/år – vilket skulle ge en ren milkostnad på 20 kr/mil – ej inkluderat värdeminskning!
    Twizy må vara ett riktigt vitaminpiller att köra men inte till vilket pris som helst!

Kommentera

