Provkörning: Renault Twizy

Efter gårdagens blogginlägg om Renault Twizy funderade jag lite kring batterihyran på 579 kr/mån för en årlig körsträcka upp till 750 mil/år. Även om Twizy bara drar 0,63 kWh/mil, vilket ger en drivmedelskostnad kring 1 kr/mil, så innebär batterihyran en tillkommande driftskostnad på mer än 9 kr/mil!

Twizy skulle fungera perfekt för mig som transportmedel de 7 km mellan hemmet i Timmervik och stationen i Kode om jag skulle tågpendla in till Göteborg. 220 arbetsdagar per år ger en årlig arbetspendling på 308 mil och med lite nöjesresor skulle jag kanske komma upp i 350 mil/år – vilket skulle resultera i en ren milkostnad på 20 kr/mil – och då är inte värdeminskning inkluderad!

Twizy må vara ett riktigt vitaminpiller att köra men inte till vilket pris som helst!

blixtgordon

Under familjens semestervistelse i Linköping ser jag att Rejmes har fått in Renault Twizy för provkörning så jag smiter iväg in till stan på några ”ärenden” för att titta närmare på fordonet. Twizy har fyra hjul men är definitivt ingen bil och klassas antingen som fyrhjulig motorcykel eller som EU-moped. Jag lånar värstingvarianten som kräver B-körkort.Renault TwizyAtt köra Twizy är vansinnigt kul. Elmotorns 17 pigga hästkrafter sparkar igång direkt när jag trycker på gasen. Toppfarten är 80 km/h men det skakar och skramlar ordentligt i den hastigheten. Twizy är lättkörd med direkt men tung styrning. Den saknar antisladdsystem och bromsarna låser tvärt vid ”panikbroms”. Twizy känns pigg och brutal på samma gång vilket gör den otroligt kul att köra. Twizy är som gjord för stadstrafik och jag kör ett varv i centrala delarna av Linköping och stannar till vid domkyrkan för ett foto.  På väg tillbaka upptäcker jag många nyfikna blickar från uteserveringar…

View original post 248 fler ord

Annonser

2 thoughts on “Provkörning: Renault Twizy

  1. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

  2. Jag håller med. För några veckor sedan var jag intresserad av Twizy för några enstaka mils dagligt jobbpendlande på sommaren. Jag hade även bokat en provkörning. Men jag lade ner projektet när jag insåg hur vansinnigt prissatt den (inklusive batterihyran) är. Synd…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s