Laddplatser endast för elbilar som laddar!

Ladda Frolundatorg

Fossiler blockerar samtliga åtta laddplatser vid Frölunda Torg

Jag har vid flera tillfällen kommit till laddplatser, dvs parkeringsplatser utrustade med laddstolpar avsedda för laddning av elfordon, och funnit dessa blockerade av fossilbilar. Förhoppningsvis är det aningslösa fossilbilsförare som inte inser konsekvensen av sitt handlande – i värsta fall riskerar elbilisten som hindras från att ladda att inte nå dagens slutdestination. Ett snabbstopp vid en snabbladdstation skulle kunna reparera skadan men då det är väldigt ont om snabbladdare är det ännu ingen realistisk lösning på problemet.

På senare tid har jag även blockerats från laddning vid laddplats av andra elbilar. Att antalet elbilar i trafik ökar är kul och visar tydligt på behovet att även utöka antalet laddplatser så CP/EV (kvoten laddplatser per antal elbilar) inte minskar i takt med att elbilsförsäljningen nu tar fart.

Ladda Halmstad

Halmstad Energi och Miljö AB blockerar en laddplats vid egna kontoret med elbil

Vid några enstaka tillfällen har jag till stor förvåning även funnit elbilar parkerade på laddplatser – utan att ladda! Att som elbilist blockera en laddplats för andra elbilsförare som verkligen behöver ladda är ett mycket underligt beteende. Som elbilsförare lär man knappast vara omedveten om konsekvenserna av att inte kunna ladda vid behov?!

Ladda LSP

Studie i dåligt laddbeteende?!

Viktoria Institutet vid Lindholmen Science Park i Göteborg forskar en hel del kring kör- och ladd-beteenden hos elbilsförare. Det är då extra förvånande att just deras elbil ofta står parkerad på laddplats på Lindholmen – utan att ladda!!? Eller så ingår det i någon studie som de gör att studera reaktionen hos andra elbilsförare om man gör på detta viset…

Annonser

13 thoughts on “Laddplatser endast för elbilar som laddar!

  1. Intressant att Viktoria-institutet missköter laddningen när det är en av deras forskningsområden.

    En fråga annan fråga som drivs hårt av Viktoria-institutet är att snabbladdare inte ska installeras utanför city-kärnor. Skulle vara intressant att höra fler åsikter om det. Min egen inställning är att snabbladdarna även om de inte utnyttjas speciellt mycket har en annan och mycket viktig roll. Helt enkelt att det är enklare att ta steget från fossilbil till elbil om man vet att man kan använda elbilen till längre resor ibland. Även om det kanske inte är huvudsyftet med elbils-köpet så öppnar det upp möjligheten för längre resor.

    Alltså snabbladdare gör att fler köper elbilar och det är väl det vi vill?

    Sen håller jag helt med om att utbyggnaden av vanliga laddpunkter måste börja hänga med elbilsförsäljningen. Jag har också råkat ut för att det är fullt på laddplatserna, sist av två Teslor och det är ju snyggt att se men det behövs fler stolpar.

    • Min åsikt är att snabbladdare INTE skall vara i Citykärnor. De skall vara i direkt närhet till genomfartsleder.
      I citykärnor duger 32Amp bra.
      Exempel: Jag åker FRÅN Karlstad till Örebro, ca 10-11 mil. Kommer fram, via en genomfart, och laddar snabbt till 80%. Samtidigt laddar familjen energi på närbelaget fik,SUBWAY eller MCDonald. När bilen och familjen är hyffsat laddade ger vi oss av till våren shoppingmål i Citykärnan. OM det nu finns en TYP2 32AMP där så kommer bilen var 100% laddad när vi skall hemmåt.

      Exemplet blir i stort sett identiskt om vi skulle vilja åka skidor i Tex. Sunne/Torsby/Branäs. Snabbladdare på vägen dit/hem. Långsamladdning på destinationen är mitt önskemål.

  2. Helt klart en fråga som väcker engagemang. På Amerikanska forum har detta debatterats flitigt under lång tid.

    Att ”tvinga” folk att ladda tror jag inte på. Att ladda trots att man varken vill eller behöver är väl inte bättre än att inte ladda alls ?

    Om syftet med platserna är att man skall ladda där så tror jag att den enda hållbara lösningen är klassisk marknadsekonomi: ”Om efterfrågan är större än utbudet så skall priset höjas”. Laddplatserna måste alltså, tyvärr, avgiftsbeläggas. Optimal prissättning är när platserna är nästan fullbelagda, men aldrig helt fulla. Då kommer platserna bara användas av de som verkligen behöver just ladda.

    Men, man skall komma ihåg att syftet med laddplatser är inte alltid att man skall ladda där. Ta Arlanda som exempel. Arlanda är under hård press att hålla nere sina CO2 utsläpp. Eftersom biltrafiken till flygplatsen står för en stor del av utsläppen har man anlagt suveräna laddpatser för att stimulera folk att ta den CO2 snåla elbilen istället för fossilbilen eller ”miljötaxin”. Huruvida man laddar där eller inte är skit samma.

    Samma resonemang kan gälla även andra offentliga laddplatser. Alltså, bara för att det finns laddmöjlighet så betyder inte det att SYFTET med parkeringen är att du skall ladda där. SYFTET kan vara att helt enkelt premiera miljövänliga bilar. Ladduttaget är bara en ”bonus” och huruvida du väljer att utnyttja den spelar egentligen ingen roll.

    Dessa offentliga parkeringar tar inget (och har inget) ansvar för att vi elbilsägare kan ladda när vi behöver.

    • Tack Tomas, för din klockrena analys av vad som är det verkliga problemet!

      När nu elbilarna blir fler på våra vägar måste även laddinfrastrukturen byggas ut i samma takt. Självklart är syftet med att erbjuda laddning av elbilar på attraktiva parkeringsplatser att den som har elbil väljer denna för att transportera sig dit.

      Att utrusta en parkeringsplats med laddstolpe är kostsamt men om laddstolpen utrustas med två eluttag och placeras så den kan nås från fyra parkeringsrutor (två och två mitt emot varandra) så kan utbyggnaden snabbas på till lägre kostnad. De elbilister som inte behöver ladda sin bil kan då nöja sig med att parkera utan att för den skull hindra andra att ladda.

  3. Kul att inlägget engagerar så många.
    Att fossil-bilister inte inser konsekvenserna av att blockera en laddplats är till viss del förståeligt – men att elbilsförare parkerar utan att ladda är för mig helt obegripligt. Behöver man inte ladda sin elbil finns det gott om vanliga P-platser att parkera på.
    En folder är ingen dum idé – den kan även sättas på elbilar som inte laddar!

    • Jag håller med dig Gordon.. När det inte finns så många laddplatser på en parkering så bör man ju inte parkera där om man inte behöver/skall ladda.. Hade jag haft en elbil nu så hade jag inte parkerat på en sån plats om jag inte skall ladda bilen. Jag ser såna platser som ”laddplatser”…

      • Det grundläggande problemet är att antalet laddplatser på välbesökta parkeringar inte längre räcker till när elbilarna blir fler. Att ha dedikerade parkeringsplatser med laddmöjlighet för elbilar ska få fler att välja elbil som färdmedel.

        I väntan på fler laddplatser håller jag med om att de elbilister som inte behöver ladda för att klara hemresan ska välja en fossilparkering så de som verkligen behöver ladda kan göra detta.

  4. Det hela handlar om slappa förare och personer som skiter i sina medmänniskor. Det finns en hel del såna även på vägarna som inte borde ha körkort.. Att missa skylten för elbilsladdning är enligt mig inte förståligt. Förstår jag inte vad som som menas med en skylt så parkerar jag inte där. När det dessutom är en tilläggsskylt med ”parkering endast elbil” och folk ändå parkerar där så finns det ingen ursäkt! Bogsera bort bilen så får de hämta ut den mot betalning!

  5. Detta är oroväckande, som nybliven Leaf-ägare förstår jag ångesten av att inte kunna ladda vid behov. Bra att du uppmärksammar detta. Folder är bra, kanske borde vi även lobba för tydligare skyltning på laddplatsen om konsekvenserna för elbilsägaren som inte KAN ladda var som helst.

  6. Jag tycker bilar som inte har laddsladden i borde bötfällas (alltså både fossilbilar och ej inkopplade elbilar). Dock tycker jag det räcker att laddsladden är i bilen… Någon annan kan ju ryckt ur sladden ur stolpen för att ladda.

    Således blir det inte bra att bötfälla på laddplatser med fast sladd 🙂

    Men jag håller med om din förvåning… Elbilsägare borde fatta bättre!

  7. Dags att göra en liten upplysningsfolder som man kan ha med i bilen och lägga på det ”fosila” monstret? Hoppas få våran Leaf i andra halvan av Augusti.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s