Lång tillbehörslista till BMW i3

Komplett Svensk prislista för BMW i3 är nu klar och det är inte svårt att plocka på extrautrustning för 100.000 SEK eller mer. Standardutrustning i Sverige innefattar värmepump och sätesvärme men det ser inte ut att ingå förvärmning av batteriet. Samtal med svenska återförsäljare har ännu inte givit något tydligt svar på detta.

BMW i3I standardutförande kan BMW i3 laddas med 2,4kW/10A vilket ger en laddtid på 8-10 timmar för en helt urladdad i3:a. Bilen kan utrustas för 50kW DC-snabbladdning med CCS-standard (9.500SEK) och man kan även lägga till forcerad AC-laddning upp till 7,4kW/32A (5.600SEK) vilket laddar i3:ans batteri till 80% på 3 timmar.

Baspriset för en rent eldriven BMW i3 är som bekant 339.900SEK men lägger man till Snabbladdning med CCS (9.500SEK) samt Farthållare, Multifunktionsratt, Regnsensor, ACC och Navigationssystem (26.500SEK i Comfort Package Advanced) hoppar priset upp till 375.500SEK. Ett minimum av nödvändiga tillval för att få en funktionell elbil.

Vill man komma upp i likvärdig utrustningsnivå som nya Nissan Leaf i Tekna-utförande får man även lägga till Parkering Assistant Package (9.400SEK), Interiör design Suite/Läder (28.300SEK), Tonade bakrutor (3.400SEK), LED-strålkastare (6.700SEK), Bluetooth + USB (4.800SEK) samt Harman Kardon högtalare (7.600SEK). Vips har priset åkt upp till 441.700SEK men då har man även fått Autobroms och Automatisk fickparkering som ingår i några utrustningspaket. Utöver detta finns det gott om extra lull lull för den som vill botanisera ytterligare men då får man gräva ännu djupare i plånboken.

Komplett prislista finns här: BMW i3 Prislista.sep13 och det kan vara intressant att jämföra denna med Brittiska prislistan då den är mer utförlig med bilder: BMW_i3_Pricelist.pdf

Annonser

5 thoughts on “Lång tillbehörslista till BMW i3

  1. Thanks for the marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you happen to be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back someday. I want to encourage one to continue your great posts, have a nice weekend!

  2. Reblogged this on blixtgordon and commented:

    I flera forum och artiklar bedöms BMW i3 som billig jämfört med den idag enda säljande elbilen Nissan Leaf – något som jag ställer mig mycket frågande till då BMW i3 är allt annat än billig?!
    Verkar som målet varit att pressa ner priset under 300.000(efter SMBP) med resultat att de bantat ordentligt på grundutrustningen. BMW i3 i grundutförande stödjer inte ens snabbladdning vilket är olyckligt då det finns personer som eventuellt väljer bort detta av ekonomiska skäl – något som kommer försämra andrahandsvärdet för dessa bilar rejält!
    Som vanligt med BMW så tar de rejält betalt för tillbehör och utrustningspaket vilket gör att slutpriset blir allt annat än lågt.

    i3 kommer från en premium-tillverkare och är full av ny teknik och byggd av kolfiber men jag tror tyvärr att premiumkänslan går förlorad iom all viktbesparing.

    Personligen tycker jag att BMW skulle tagit bättre betalt för grundbilen och höjt utrustningsnivån och premiumkänslan. Det är ju trots allt en BMW och det är synd att de med prissättningen jämför sig med Nissan Leaf.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s