Fyra nya snabbladdare i Göteborg

Fyra nya CHAdeMO-laddare är under uppförande i Göteborg. Den första är redan på plats utanför Göteborg Energis kontor i Gårda och ytterligare tre stationer byggs under hösten. Dessa tre ska placeras på Heden i centrala Göteborg, vid Angereds Arena i Angered Centrum samt vid Marconimotet i Västra Frölunda – de uppförs i nämnd ordning.

Samtliga laddare planeras vara i drift i november och det kommer vara gratis att snabbladda på Gatubolagets och Göteborg Energis samtliga fem laddare fram till årsskiftet. Utöver de nya laddarna finns det sedan tidigare även en laddare vid Gatubolagets kontor på Ringön.Snabbladdare Göteborg Juli 2013Tillsammans med ytterligare en snabbladdare som ägs av Hedin Bil i Mölndal så kommer det innan årsskiftet finnas sex snabbladdare i Göteborg vilket innebär att staden troligen har flest antal snabbladdare i landet. Gatubolaget som förser stadens olika bolag med bilar har just nu 74 elfordon och innan årsskiftet kommer antalet vara en bra bit över hundra elfordon. De flesta av dessa är Nissan Leaf som kan laddas vid de nya laddstationerna.

2 thoughts on “Fyra nya snabbladdare i Göteborg

  1. Hej!

    Først och fræmst: Fin blogg du har! Den kommer jag att følja vidare.

    Jag ær svensk, born and raised i Gøteborg, men sista 7 år bott i Norge. Har kørt elbil hær sen 2009, per idag en i-MiEV men får nu 4 september en Tesla Model S!

    Jag kommer att køra en del till Gøteborg med min Tesla. Tesla har lovat en Chademo-adapter, men inte sagt nær den kommer. Jag tror det drøjer længe. Innom ett år ræknar jag med att dom har satt upp i alla fall en Supercharger nånstans halvvægs mellan norska grænsen och Gøteborg og en mellan Gbg och Malmø. Fram till dess kan det vara lite utmanande att køra fram och tillbaka till Gbg øver dagen. Vet du om det finns några Type 2 Mode 3 laddare som levererar 400V/32A/3-fase (22kW) i Gøteborg per idag??? Jag hittar inga såna då jag søker, men ær ju inte helt ovanligt att det finns en sån kontakt på/vid sidan av t.ex. en Chademo-laddare. (Tesla Model S med twin chargers kan ladda 22kW AC).

    Johan

    • Hej Johan, vad kul att du gillar bloggen.
      Inget litet steg att byta upp sig från i-MiEV till Tesla Model S! 🙂

      Jag känner inte till någon publik Typ2/Mode3 laddare med 22kW i Göteborg men OKQ8-stationen vid Rambergsvallen har installerat en för sin hyrbil, en Opel Ampera. Med lite flyt och gott humör kan du säkert komma överens med personalen på macken. Se mitt tidigare inlägg: https://blixtgordon.wordpress.com/2013/07/12/bensinbolag-har-svart-att-stalla-om/

      Hör gärna av dig när du har vägarna förbi Göteborg om det finns tid för lite elbilsprat.

Kommentera

