Lång tillbehörslista till BMW i3

I flera forum och artiklar bedöms BMW i3 som billig jämfört med den idag enda säljande elbilen: Nissan Leaf – något som jag ställer mig mycket frågande till då BMW i3 är allt annat än billig?!

 

Verkar som målet varit att pressa ner priset under 300.000(efter SMBP) med resultat att de bantat ordentligt på grundutrustningen. BMW i3 i grundutförande stödjer inte ens snabbladdning vilket är olyckligt då det finns personer som eventuellt väljer bort detta av ekonomiska skäl – något som kommer försämra andrahandsvärdet för dessa bilar rejält!

 

Som vanligt med BMW så tar de rejält betalt för tillbehör och utrustningspaket vilket gör att slutpriset blir allt annat än lågt.

 

i3 kommer från en premium-tillverkare och är full av ny teknik och byggd av kolfiber men jag tror tyvärr att premiumkänslan går förlorad iom all viktbesparing. Personligen tycker jag att BMW skulle tagit bättre betalt för grundbilen och höjt utrustningsnivån och premiumkänslan. Det är ju trots allt en BMW och det är synd att de med prissättningen jämför sig med Nissan Leaf.”

blixtgordon

Komplett Svensk prislista för BMW i3 är nu klar och det är inte svårt att plocka på extrautrustning för 100.000 SEK eller mer. Standardutrustning i Sverige innefattar värmepump och sätesvärme men det ser inte ut att ingå förvärmning av batteriet. Samtal med svenska återförsäljare har ännu inte givit något tydligt svar på detta.

BMW i3I standardutförande kan BMW i3 laddas med 2,4kW/10A vilket ger en laddtid på 8-10 timmar för en helt urladdad i3:a. Bilen kan utrustas för 50kW DC-snabbladdning med CCS-standard (9.500SEK) och man kan även lägga till forcerad AC-laddning upp till 7,4kW/32A (5.600SEK) vilket laddar i3:ans batteri till 80% på 3 timmar.

Baspriset för en rent eldriven BMW i3 är som bekant 339.900SEK men lägger man till Snabbladdning med CCS (9.500SEK) samt Farthållare, Multifunktionsratt, Regnsensor, ACC och Navigationssystem (26.500SEK i Comfort Package Advanced) hoppar priset upp till 375.500SEK. Ett minimum av nödvändiga tillval för att få en funktionell elbil.

Vill man…

View original post 110 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s