Med elbil genom Danmark

Dagens blogginlägg är författat av Sven Forsberg som också tagit samtliga foton. Sven bor i Malmö och har kört Leaf i drygt 18 månader, han är även ordförande i Elbil Sverige.Sven Clever-laddare

”Men om vi åker på bilsemester, då?” frågade min fru.

Bilsemester, med en elbil. Går det? Efter lite funderingar och efterforskning visade sig att det inte alls var så omöjligt som det först kunde låta. Efter oväntat lite planering av laddning samt en lagom mängd planering av utflykter tog vi oss iväg i vår Nissan Leaf 2012 på en resa från Skåne med siktet inställt mot Danmarks nordligaste samhälle Skagen, 600 km hemifrån.

En sådan resa med vår elbil skulle i vanliga fall ha krävt runt 5 laddningar på 12 timmar vardera – i praktiken 5 dagar – bara för att komma dit. Nu var det annorlunda, det finns nämligen ett nätverk av snabbladdare i Danmark. Vi visste därför att det skulle gå att nå Skagen på 6 till 7 snabbladdningar, totalt 8 timmars färd. Det var skönt att känna att elbilen inte längre begränsade våra resplaner!Sven Clever-info

Danmark var dessutom finare än jag hade väntat mig – när man har något kring knuten är det lätt att ta det för givet och skjuta upp att utforska det närmare i ytterligare några år. Men i en veckas skinande solsken visade sig Danmark från sin bästa sida.Sven Danmark

Inför resan köpte vi ett turistkort från CLEVER, förladdat med 225 kWh för 1200 kr. Man kan än så länge bara betala via Internetbank – hoppas det går med kort i framtiden. För att hitta laddplatserna använder man en Android-app som tyvärr kraschade ganska ofta på min telefon. Det finns även en iPhone-app. Dessutom krävde den ganska mycket dataöverföring vilket är en nackdel då man har med sin telefon utanför Sverige. CLEVER håller på att färdigställa en SMS-tjänst som visar hur mycket energi som finns kvar på laddkortet och det är något vi saknade på slutet av resan när vi inte visste om energin på kortet skulle räcka. Sammanfattningsvis finns det utrymme för förbättring men överlag fungerade laddningen ändå väldigt bra och CLEVERs telefonsupport var verkligen hjälpsam.

Vi hade planerat flera stopp vid diverse sevärdheter längs med vägen och körde därför som mest 270 km på en dag och vi kom till Skagen efter två dagar. Jag hade personligen väntat mig att pauserna för snabbladdning skulle kännas allt för långa, men varje snabbladdning tog i genomsnitt 20 minuter och detta var precis lagom tid att pausa mellan varje delsträcka. Våra delsträckor mellan snabbladdningarna varierade mellan 50-100 km.

Vi passade även på att ladda med växelström (16 A) i två parkeringsgarage där CLEVER installerat laddboxar, samt på Ruths Hotell i Skagen där vi fick låna ett vanligt vägguttag. Personalen var jättevänligt inställda till vår bil och visade oss uttaget i hotellets garage. ”Jasså är DET er bil?” frågade han imponerat när han såg den. ”Jag trodde att ni skulle komma i en Ellert!”Sven EllertMer information finns på http://www.ellert.info/ eller i det fria danska uppslagsverket http://www.denstoredanske.dk/. Bilden är ifrån http://da.wikipedia.org/wiki/Ellert.

Sven GarageladdareI Aalborg hade vi bokat rum på ett hotell som skulle ha tillhörande gratis parkering. Tyvärr blev det inte så – alla platser var fulla när vi kom – men portieren kunde sälja oss rabatterade biljetter till ett garage i närheten. Vi befann oss mitt i staden och något alternativ verkade inte finnas, så efter någon stunds besviket övervägande köpte vi biljetten. Men efter att ha kört ner i garaget förvandlades vi snart till de gladaste hotellgäster som någonsin tvingats dit. Precis efter garagets infart, målade med färgglatt djungelmönster, fanns två platser med tillhörande laddare!

Sven Milburn Light 1919På Egeskov Slot på södra Fyn fann vi en annan elbilsraritet. Under en promenad i slottsparken blev vi plötsligt omkörda av en smygande tyst och skinande rosa Milburn Ligh från 1919. Bilen visade sig tillhöra slottets bilmuseum. Sedan den ägdes av Edith Wilson, hustru till USAs tjugoåttonde president, har batterierna uppgraderats till litium-jontyp och nu går den ca 4-5 mil på en laddning. Men exteriören är den samma!

Vid resans slut hade vi kört 1400 km på 7 dagar och förbrukat 189 kWh (146 kWh från snabbladdare). Utan snabbladdare hade laddtiden begränsat oss till 12 övernattningar med max 120 km per dag för samma sträcka och med betydligt större krav på minutiös planering av hotellvistelser som innefattar laddmöjligheter.Sven Danmark 2

Slutord: vi hade gärna gjort det igen! Det var bra med pauser för oss som egentligen inte gillar att köra långt. Faktiskt hade vi inte åkt på bilsemester med någon vanlig bil. Däremot var vi nyfikna på hur det skulle fungera med elbil, och vi hade turen att bo nära Danmark. Vi är mycket nöjda med det laddnätverk som operatören CLEVER tillhandahåller och det hade troligen aldrig fungerat om laddarna hade haft olika ägare utan inbördes samordning. Det är synd att utbudet av snabbladdningsnät i Europa är så begränsat. I Sverige hade det ju inte fungerat alls.

Så när min fru förhoppningsfullt säger inför nästa semester ”Men Estland, då? Jag har hört att de har ett fint snabbladdarnät” så är vi tyvärr begränsade av att vi måste ta oss till Stockholm för att nå färjan dit. Också en sträcka på 600 km, men till skillnad från vägen till Skagen – utan snabbladdare.

Men vad är utmaningar till för, om inte att antas? ”Estland?” svarar jag. ”Det skall jag tänka på…”

Annonser

3 thoughts on “Med elbil genom Danmark

  1. För att kommentera mig själv: Jag har varit i kontakt med CHAdeMO association eftersom att göra en (t.ex.) Europa-resa skulle vara mycket enklare om alla snabbladdare helt enkelt kände av vilken bil som kopplat in sig och på det sättet så skulle man kunna få betala i efterhand hemma… Det kommer ju bli ett antal laddkort att skaffa om man ska åka till Frankrike 🙂

  2. Vad roligt att se att vi inte var de enda som tänkte att bilsemester borde vara möjligt i elbil 🙂

    Att vi sedan båda två lämnar u-landet Sverige är ju ganska självklart eftersom, precis som du skriver, finns det inga snabbladdare att prata om…

    Vår resa blev utmanande i början och slutet eftersom vi bor i Skövde… 160 km från en snabbladdare… Men det gick att åka den sträckan med 4 personer och full packning!

    Hur som helst, resan gick bra och ni verkar haft det lika bra som vi… Jätteroligt!
    – nästa år tänker jag mig bilsemester till Disneyland Paris 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s