Tesla inviger superchargers i Norge

Tesla inviger sina första sex snabbladdare i Norge den 30 augusti. Tesla kallar sina laddare för superchargers och effekten i dessa ska vara upp till 105kW i Norge. Tesla har lovat att Tesla-ägare alltid ska kunna ladda gratis vid Teslas Superchargers.

Invigning Tesla Superchargers NorgeDet har redan levererats mer än 200 Tesla Model S till lyckliga ägare i Norge och dessa kommer nu kunna köra från Oslo ända till Trondheim, Bergen eller Stavanger med endast ett eller två kortare laddstopp på vägen.

Morgondagens invigning är utspridd under dagen och tittar man på de planerade tiderna så stämmer de bra överens med körtiderna mellan de olika platserna och det är lätt att misstänka att det planeras något spektakulärt i Oslo kring kl 16!?

Ett hett tips är nog att hålla sig i närheten av Tesla Service Center i Oslo kring kl 16 imorgon…

Annonser

5 thoughts on “Tesla inviger superchargers i Norge

  1. De stemmer vell inte, i usa har de väll 220v mellan faserna? (110+ till 110-) medans i norge har dom 480v.
    Spänningen är ju högre i nätet här än i nordamerica.

  2. Det verkar som om det med 105kW kanske stämmer. Enlig http://elbil.no/ladestasjoner/1077-folg-apningen-av-teslas-superladere så är spenningen (volt) på 3-fasen som transformatorerna här i Norge klarar att mata ut till Superchargerna lite lägre än i USA och därför uppnår man ”bara” 105-110 kW. Oavsett är det ju bara när batteriet är ganska tomt, kanske upp til 50% state-of-charge eller så att det kan ta imot så mycket effekt, efter det trappas laddningsstyrkan gradvis ner. De sista 10-20% går nok inte fortare än kanske 20kW.

  3. 120 kW är väl förväntat, men initialt bara 90 kW (som i USA). Så skruvar dom opp till 120kW senare antagligen, om nu den modifiserade typ 2 kontakten/pluggen klarar det.

    • Vad jag hört klarar det Norska elnätet endast 105kW, därav denna begränsning. Det är ändå mer än dubbelt så hög effekt jämfört med vanliga CHAdeMO och CCS-laddare!

      • Det är fel. Det är snack om industriellt nivå på transformatorer till dessa satationer, många många kV. Superchargen är modulär och består av samma laddare som är i bilen, 10 kW per laddare. 12 såna i en stack ger 120kW.

        En del SC stationer har 12 stalls, två och två delar en laddare a 120 kW (dvs max hastighet får du om du inte måste dela med en annan bil). Dvs de största stationerna har ju 120×6=720 kW anslutning till huvudnätet. Det är på nivå med en mindre industri.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s