Provkörning: Ford Focus electric

Ford Focus Electric GordonDe första demobilarna av Ford Focus Electric har nu kommit till Sverige och jag passade på att ta en kort provkörning hos CMS Group i Tagene i norra Göteborg. Som alla nyare elbilar är Focus electric enkel att köra och elmaskinen på 107kW ger bra respons vid ”gaspådrag”. Bilen känns gedigen och ligger tryggt på vägen, säkert väger den några hundra kilo mer än fossil-varianten. Focus electric är givetvis ”automatväxlad” och förutom traditionella växellägen som Parkering, Reverse, Neutral och Drive finns även ett läge markerat med L. Det framgår inte vad L står för men regenereringen är kraftigare i detta växelläge än i D.Ford Focus Electric InstrumentFörarmiljön är trivsam men med en uppsjö av knappar och reglage att hålla reda på. Instrumenteringen som är unik för electric-varianten visar bl.a. batteriets laddnivå genom en ograderad visuell bild av ett klassiskt AA-batteri till vänster om hastighetsmätaren. Estimerad räckvidd i kilometer anges som ”budget” + ytterligare bonus-kilometer vid ecodriving. Till höger syns ett varierande antal fjärilar beroende på hur ekonomiskt man kör. Det finns säker fler visningsvyer både till höger och vänster om hastighetsmätaren men tyvärr fanns inte tid att utforska alla funktioner. Notera att hastighetsmätaren är graderad i både km/h och mph.Ford Focus Electric BagageBaksätet har plats för tre bältade personer – bagageutrymmet är dock kraftigt begränsat då delar av de 23kWh stora lithiumbatterierna är placerat där. Räckvidden uppges till 162km enligt den Europeiska körcykeln kallad NEDC.Ford Focus Electric Typ-1Focus Electric är utrustad med laddkontakt Typ-1 vilket endast gör det möjligt att ladda batterierna med 230V 1-fas. Har man tillgång till 230V/32A går uppladdning av ett urladdat batteri på 3-4 timmar medan det med 230V/10A tar 10-11 timmar. Tyvärr finns ingen möjlighet att snabbladda då bilen saknar stöd för CCS-laddning.Ford Focus ElectricUtrustningsmässigt så har Focus electric det mesta som ESP, bluetooth, farthållare, backkamera, navigation, multifunktionsratt, nyckelfritt låssystem och 2 zons ACC. Underligt nog så saknar Focus Electric sätesvärme och eluppvärmd vindruta vilket vanligtvis brukar vara mer eller mindre standard på övriga Fordmodeller. Motiveringen är att dessa system drar allt för mycket ström vilket begränsar räckvidden. Undrar hur ett par extra plus-grader kupévärme påverkar räckvidden?

Leveranstiden är lång och den som köper en Focus electric idag får troligen vänta till januari på att få bilen levererad. Officiellt pris för Focus Electric i Sverige väntas inom de närmaste veckorna.

Annonser

7 thoughts on “Provkörning: Ford Focus electric

  1. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

  2. Nu är det ca tre år sen trillingarna kom med snabbladdning. En ny elbil utan snabbladdning får ses som ett konstruktionsfel som omedelbart borde utlösa en recall och uppgradering. Det verkar som att Ford är mer intresserad av att sälja slangar, packningar, filter, tändstift, katalysatorer, växellådor, kamremsbyten, motorolja, avgasrör osv. Men den finner nog en del köpare. Det är ju inte alla som har behov av snabbladdning. Dessutom har Biltema massagesits med värme för 299:- Snöskydd att lägga på vindrutan kostar 40 kr.

  3. Bagaget är ju mindre är på min 16år gamla Renault Clio Electric som går att snabbladda och har sätesvärme.
    Detta visar bara att det är en prototypbil som i detta utförande inte kommer att bli något och ser därför inte meningen att ha med den på våra eldfordonsprovningsevent.

    Dom verkar ha gett upp matchen till Nissan, Renault Tesla och andra mer seriösa elbilstillverkare.

    • Köp av en ny elbil som saknar stöd för snabbladdning är väldigt svårt att motivera. Avsaknaden av rumpvärme kanske inte är lika kritisk men kommer troligen påverka räckvidden vintertid då frusna förare troligen kommer dra på kupévärmen lite extra då kylan biter i märg och ben…

  4. Behöver vara bra mycket billigare än Nissan Leaf om man ens ska fundera på denna. Bagageutrymmet är ju endast användbart till några matkassar.

  5. Den ser inte ut att komma upp i LEAFens prestanda i fråga om bland annat räckvidd och bagageutrymme. Ser dock en del inspiration, med fjärilar istället för granar, och regenereringsväxel. Sedan kommer den kanske hamna en bra bit under LEAF, prismässigt, eller vad tror/vet du?

    • Svårt att sia om prissättningen i Sverige då det Ford verkar ha helt olika strategier på olika marknader I USA pågår ett priskrig mellan GM Volt, Nissan Leaf och Ford Focus Electric, där är priset satt till $35,200 = 235000SEK
      Priskriget i USA beror framför allt på att biltillverkare är tvungna att sälja en viss andel ZEV(bilar med nollutsläpp) för att få sälja sina fossibilar i vissa stater.
      I Europa är det en helt annan prissättning där Focus electric har en prislapp på £33,500 = 350000SEK.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s