Leverans av min nya Euro-Leaf

 

Min nya Euro-Leaf

Äntligen kunde jag hämta ut min nya Euro-Leaf hos Hurtigs Bil i Kungälv!

Jag lämnade in min gamla Nippon-Leaf redan innan semestern och den hittade nya ägare för ett par veckor sedan. Under semestern klarade vi oss fint att endast köra vår fossil-Volvo V70 då det blev flera långresor till både Gotland, Östergötland och Stockholm.

Citroen C-zero HurtigNär det var dags att börja jobbpendla till Göteborg igen lånade Christopher Hurtig ut sin Citroën C-zero demobil som jag under 5 veckor hunnit avverka mer än 400 mil med.

Även om C-zero varken har utrustning eller prestanda som Leaf så var det en trevlig erfarenhet som jag kommer skriva om i ett senare inlägg.

Efter att ha varit utan egen elbil i nästan två månader kändes det otroligt skönt att åter känna den direkta och ljudlösa kraften från Leafens elmotor när jag svängde ut på E6 på väg hem med min nya fina elbil!

8 thoughts on “Leverans av min nya Euro-Leaf

  1. Vilken Fantastisk blogg !

    Jag testade leaf för några dagar sedan och har bestämt mig för att köpa en men vill inte köpa en pga att jag vill veta/känna hur det känns att köra bilen under vintern när det är-10-20 grader… Vill helt enkelt veta hur värmningen i bilen fungerar.

    Sedan när jag ringde runt på annonser så har jag märkt att leaf årsmodell 2013 finns nya och gamla ”modellerna”

    2013 = standard modellen (Räkvidd 17mil)
    2013 = 3 olika utrustningar/modeller (Visia, Acenta, Tekna) (Räkvidd 20mil)

    Ja som sagt nu vart jag väldigt förvirrad då det är tydligen mycket som skiljer sig räkvidd utrustning mm… Vem vågar köpa standardmodellen och förlora stor del av bilens värde direkt?

    Vad är det egentligen för skillnad kan nån förklara? för det är ju stor prisskillnad

  2. Tack Gordon. Då förstår jag. Det var ju inte så dyrt. Jag hade trott att ett sådant byte skulle svida mera i plånboken.

    När du fått mer erfarenhet av din nya bil får du berätta om skillnaderna. Den nya värmeväxlaren för kupevärmen är jag nyfiken på. Hur mycket spar man med den ? Och bullrar den ?

    Det sägs även att Euroleafen är hårdare i fjädringen. Kanske mer ”sportig”. Berätta gärna hur du upplever skillnaden.

    • Värmeväxlaren fungerar fint för att få bort imma, återstår att se hur effektivt den åtgärdar en nedisad vindruta. Inget hörbart buller.

      Stämmer att Euro-Leafen har hårdare fjädring än de bilar som säljs i Japan och USA. Detta tillsammans med 17-tumsfälgarna ger bra kontakt med underlaget – skillnaden känns tydligt mellan ”gamla” och nya Leafen.

  3. Hoppas du får tid att skriva mer om C-zero. Gapet mellan sparkontot och priset på en begagnat trilling minskar snabbare än jag hade vågat hoppas 🙂

  4. Hej Gordon, och grattis till din nya bil 🙂
    Men, varför byter du Leaf efter endast 1.5 år ?
    Det låter som privatekonomiskt vansinne att lägga så mycket pengar för den marginella skillnaden mellan ”Nippon” och Euro Leafen. Kan du förklara ?

    • Tja, jag hade inte en tanke på att byta bil redan efter halva leasingtiden men Christopher på Hurtigs Bil är en slipad försäljare. 🙂

      Vid en jämförelse mellan min tidigare ”Nippon”-Leaf som då kostade 369900SEK och Tekna-varianten av nya Euro-Leafen som nu kostar 369090SEK är det bara att konstatera att man får mer elbil och utrustning för pengarna:
      – Bättre klimatpaket med energisnål värmeväxlare
      – Around View Monitor (360gr backkamera)
      – Bättre Navigation
      – Svart läderklädsel
      – Större bagage
      – BOSE ljudsystem
      – 17 tum alufälgar
      – Spoiler med solceller som standard
      – Marginellt längre räckvidd (teoretiskt 25km)
      – Möjlighet att välja till 6,6kW AC-laddare (vilket jag gjorde)

      Att bryta ett treårigt leasingavtal efter 18 månader är givetvis ingen fiffig affär då värdeminskningen är större under år ett än den är under år tre – vilket innebar att inbytespriset inte riktigt täckte min skuld till leasingbolaget för gamla Leafen. Jag får snällt betala mellanskillnaden på 27000kr men det är i mitt tycke inte farligt pris för att få ovan uppräknade förbättringar! Att man dessutom får ytterligare en supermiljöbilspremie som täcker en stor del av insatsen på nya leasingavtalet gör det hela ännu lite lättare…

      Vet inte om jag lyckades förklara men bilaffärer är ju inte alltid logiska…

Kommentera

