Garagebrand orsakad av elbil

garagebrand_elbil_hd

Bild från Helsingbors dagblad. Fotograf Thomas Friström/Mediabasen

Elbilsbranden som inträffade i ett parkeringshus i Helsingborg i söndags morse skadade totalt 75 personbilar, fyra husvagnar och tre husbilar som fick rök- och sotskador, enligt Lennart Nilsson, stabsbrandmästare vid räddningstjänsten i Helsingborg.

”Vi är inte vana vid de problemen med elbilar, det har vi inte haft på flera års tid. Det var mycket mycket ovanligt för oss.” Enligt Lennart Nilsson pågick inte någon laddning av elbilen när den började brinna.

Forskaren Peter Georén vid KTH Transport labs där man bedriver forskning kring elbilar, säger i intervju med SR att detta är en av de första elbilbränderna i Sverige: ”Det här är nog den första och kanske den som fått störst konsekvenser eftersom den ägde rum i ett parkeringshus. Jag tror att det är ovanligt eftersom det finns så få elbilar. Det finns bara något tusental i Sverige”

Peter Georén menar att dagens moderna elbilar håller en mycket hög säkerhetsnivå, till och med säkrare än bensindrivna bilar, eftersom där får elden extra fart genom bensinen. ”Min bedömning av olyckan är väl att – en vanlig bil som hade brunnit hade blivit än värre. Värre konsekvenser, det hade brunnit längre och betydligt mer värme hade bildats. Det ska bli kul att höra hur det går med utredningen, även om det är svårt. Jag skulle inte vara förvånad om det har tänts på grund av något med elsystemet, sladdar eller något med elsystemet har gått fel.”

Enligt Sven Forsberg, ordförande för föreningen Elbil Sverige så var det en äldre elbil som antas ha startat branden, en Renault Clio från 1996. Bilmodellen byggdes endast i ett par tusen exemplar och service och underhåll utförs nu oftast av ägarna själva då tillverkaren för länge sedan slutat serva eldrivna Renault Clio.  Direkt efter branden tog Sven kontakt med en av Sveriges mest erfarna Clio-Electric-ägare och enligt honom finns det fyra troliga brandorsaker för denna bilmodell:

  1. Ospända batteribultar. Om man har tagit loss ett batteri och satt fast det igen utan att spänna bultarna väl, så kan de stora strömmarna orsaka värmeutveckling där.
  2. Vätgas bildas alltid i någon mängd när man laddar nickel-kadmium-batterier. Vätgas är tillsammas med syre är väldigt explosivt, och minsta kortslutning under laddning kan starta en brand.
  3. Felaktiga säkringar i bilen kan göra att strömmen inte bryts om det uppstår överslag eller kortslutning vilket kan ge upphov till brand i bilens elsystem.
  4. Den fjärde, och mest troliga orsaken är att dessa gamla bilar ofta modifieras av sina ägare för att hållas körbara, detta eftersom det inte finns auktoriserade bilverkstäder att vända sig till för reparation eller service.

Det är otroligt tråkigt när en så omfattande brand inträffar och stora värden går upp i rök, det var dock tur att ingen människa skadades.

En modern elbil som laddas via rätt avsäkrat eluttag (mode2) eller wallbox (mode3) installerad av behörig elektriker har inget av ovan uppräknade riskfaktorer att orsaka brand vid laddning.

Annonser

5 thoughts on “Garagebrand orsakad av elbil

  1. Varför, varför är alla så säkra på att det var elbilen som inte ens stod på laddning som startade branden. har någon av de som uttalade sig i detta studerat det faktum att branden kan ha startat på annat sätt och t.o.m. i ett anliggande fordon? Debatten blir tyvärr snedvriden om man ansätter att branden startade i elfordonet utan att ta reda på fakta. Det finns utredningar gjorda på elbilsbränder för den som vill läsa. Gå till http://www.sp.se och klicka er fram till ”publikationer” där finns minst två rapporter. ett tips, läs dessa först och uttala er sen om brandorsaken här!

  2. Peter Georén måste vara dåligt underrättad. Det har förekommit flera bränder med elbilar i vår närhet, t.ex i Nynäshamn, på Gotland, på färjan Oslo-Köpenhamn osv. Säkert även mindre incidenter som aldrig kommer ut i media, och lika bra är kanske det.
    I fallen ovan kunde man läsa att bilen stod under laddning, och att den inte stod under laddning. Man kunde läsa att det var 40 bilar som skadats och att det var 75 bilar… Kan man lita på media och på uttalande som görs där?

    • Uppgifterna om möjliga brandorsaker varierade under gårdagen och inledningsvis antogs att olycksbilen hade laddat under natten. Senare under dagen framkom nya uppgifter som gjorde gällande att den inte alls hade laddat. Har nu uppdaterat ursprungstexten så den stämmer med senaste rapporterna.

      Gällande de elbilsbränder du nämner vore det intressant om du har mer information om dessa. Att olyckor händer är beklagligt men som med all ny teknik behöver orsakerna (konstruktionsmissar eller handhavandefel) utredas så att problemen kan åtgärdas.

      Jag känner till en elbilsbrand på färjan Oslo-Köpenhamn och vad jag förstår så var det eluttag som användes inte avsett för elbilsladdning vilket gav upphov till värmeutveckling och brand.

  3. Reblogga detta på blixtgordon and commented:

    Elbilsbranden som inträffade i ett parkeringshus i Helsingborg i söndags skadade totalt 75 personbilar, fyra husvagnar och tre husbilar som fick rök- och sotskador, enligt Lennart Nilsson, stabsbrandmästare vid räddningstjänsten i Helsingborg.
    ”Vi är inte vana vid de problemen med elbilar, det har vi inte haft på flera års tid. Det var mycket mycket ovanligt för oss.” Enligt Lennart Nilsson pågick inte någon laddning av elbilen när den började brinna.

    Forskaren Peter Georén vid KTH Transport labs där man bedriver forskning kring elbilar, säger i intervju med SR att detta är en av de första elbilbränderna i Sverige: ”Det här är nog den första och kanske den som fått störst konsekvenser eftersom den ägde rum i ett parkeringshus. Jag tror att det är ovanligt eftersom det finns så få elbilar. Det finns bara något tusental i Sverige”

    Peter Georén menar att dagens moderna elbilar håller en mycket hög säkerhetsnivå, till och med säkrare än bensindrivna bilar, eftersom där får elden extra fart genom bensinen. ”Min bedömning av olyckan är väl att – en vanlig bil som hade brunnit hade blivit än värre. Värre konsekvenser, det hade brunnit längre och betydligt mer värme hade bildats. Det ska bli kul att höra hur det går med utredningen, även om det är svårt. Jag skulle inte vara förvånad om det har tänts på grund av något med elsystemet, sladdar eller något med elsystemet har gått fel.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s