Nya elbilar ökar konkurrensen – Tesla ger mest kWh/kr!

Hittills har Nissan Leaf och elbilstrillingarna – Mitsubishi iMiEV, Peugeot iOn och Citroën C-zero – varit ensamma att erbjuda ren eldrift på svenska marknaden.  Inom kort blir det dock ändring på det då flera biltillverkare nu släpper nya elbilar.

Först ut är Tesla Motors som redan börjat leverera Tesla Model S till sina första svenska kunder. Tesla stärker även sin närvaro i Sverige och öppnar showroom och serviceverkstad i Stockholm kring årsskiftet. Av de europeiska biltillverkarna är Ford först ut då de började sälja sin Focus Electric i mitten på september och nu har även försäljningen av VW e-up! kommit igång. Försäljningen av BMW i3 startar under nästa vecka och samtliga tyska biltillverkare beräknar första leverans till elbilskunder i början nästa år.

Även laddhybriderna blir fler då Mitsubishi startade försäljning av Outlander PHEV i mars, tyvärr har batteriproblem försenat leveranserna och de första 100 bilarna börjar levereras till Svenska kunder i november/december.

När utbudet av elbilar nu växer finns det flera olika modeller med högst varierande priser att välja på. VW e-up! har en relativt attraktiv prislapp på 266.500kr medan Teslas prestandabil Model S kostar nästan tre gånger så mycket! Dock finns det bedömare i Norge som anser att e-up! borde vara billigare med tanke på stora produktionsvolymer och att senaste årens teknikutveckling bör resultera i billigare komponenter. Se artikel: abcnyheter.no/motor/2013/10/21/Overpriser VW e-Up?

Den enskilt dyraste komponenten i en elbil och plug-in hybrid är lithiumbatteriet och rimligtvis bör alltså priset för respektive elbil följa storleken på batteripacket. Den elektriska räckvidden beror främst på hur mycket energi som kan lagras i batteriet även om drivlinans verkningsgrad och effektiviteten hos klimatpaket till viss del spelar in.

Jämför man elbilarnas pris relaterat till batteristorlek och räckvidd visar det sig att Tesla Model S ger mest kWh/krona och även flest km/krona! Laddhybrider med relativt små batteripack och komplicerade drivlinor med både konventionella fossilmotorer i kombination med effektiva elmaskiner gör att både priset för kWh och elektrisk räckvidd blir mångdubbelt dyrare – men i gengäld så slipper oroliga personer känna räckviddsångest… Dyrast av laddhybriderna är Toyota Prius Plug-in trots att den är 160.000kr billigare än Volvo V60 PHEV!Ladd-elbilar på Svenska marknaden november 2013Batteristorlek och elektrisk räckvidd är självklart avgörande vid val av elbil men även krocksäkerhet och antal sittplatser bör tas med i beräkningen om man tänker sig att jobbpendla längre sträckor och även skjutsa barn till dagis och skola. En ren elbil ska även kunna snabbladdas för att öka körstäckan vid enstaka tillfällen.

Den som har gott om pengar ska helt klart satsa på en Tesla Model S som med det stora batteriet ger ett pris på 8.766 kr/kWh! Model S rankas som den hittills säkraste bilen i test utförda av amerikanska NHTSA och den passar även storfamiljer då den kan utrustas med en tredje bakåtvänd sätesrad!

Försäljningen av elbilstrillingarna – i-MiEV, C-zero och iOn – har mer eller mindre avstannat hel och med ett pris per kWh på mer än det dubbla jämfört med Model S är det lätt att förstå varför. Trillingarna är de enda som bara har fått fyra stjärnor i krocktest hos Euro NCAP. i-MiEV, C-zero och iOn har inte uppdaterats sedan introduktionen 2011 och batterier och andra komponenter borde sjunkit rejält i pris sedan dess. Räknar man baklänges med ett riktpris på 13.700 kr/kWh så bör inte trillingarna kosta mer än 220.000kr – speciellt inte nu när VW e-up! finns tillgänglig för 266.500kr!

Även Ford Focus Electric blir nog svårsåld med ett pris på 17.565 kr/kWh!? Den saknar möjlighet till snabbladdning vilket gör att man får hålla till godo med den räckvidd som ges under nattladdning. Ford själva gör bedömningen att de kommer sälja ca 1000 Focus Electric i Europa under 2014 så de är nog medvetna om att priset är i överkant.

Den som är intresserad att göra en mer detaljerad jämförelse kan titta på Green Highways elbils och laddhybrids-guide som publicerades i september.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s